Чергова сесія Одеської міської ради запланована на 28 вересня. “Атестація депутатів місцевих рад” проаналізувала підготовку до сесії та сформувала короткий перелік основних питань щодо роботи міської ради, які є найбільш важливими.
Топ-5 питань про сесію Одеської міської ради:
Попередня сесія міської ради, перша за час повномасштабного вторгнення рф на територію України, відбулась в гібридному форматі. Частина депутатів була присутня в залі, ще частина - онлайн.
Правовою підставою для проведення засідання в такому форматі стало розпорядження міського голови “Порядок проведення дистанційних засідань Одеської міської ради в умовах воєнного стану”. Ми писали про те, наскільки законним є проведення сесії в онлайн форматі.
Анонсувавши сесію на 28 вересня, в Одеській міській раді зазначили, що вона відбуватиметься в сесійній залі. Так само було анонсовано і попередню гібридну сесію. Про те, що деякі депутати будуть дистанційно брати участь у голосуванні, громадськість і представники ЗМІ дізналися лише за фактом.
Дистанційний формат сесії в більшості своїй був негативно сприйнятий як і представниками громадськості, так і окремими депутатами в залі.
Тож хочемо звернути увагу всіх депутатів Одеської міської ради на те, що персональна присутність в залі засідань є не тільки обов’язком депутата, а в умовах війни ще й демонстрацією непохитної волі та усвідомленням власної політичної відповідальності перед виборцями.
Формально порядок про проведення дистанційних засідань діє до внесення відповідних змін в Регламент. На минулій сесій між депутатами й чиновниками виникла дискусія щодо правових підстав для одноосібного затвердження міським головою Порядку, що регламентує діяльність всієї ради.
Нагадаємо, порядок роботи ради затверджується винятково депутатами. Наразі залишається невідомим, чи відбулись відповідні засідання постійних комісій, консультації депутатських груп щодо напрацювань пропозицій для внесення змін у Регламент. В оприлюдненому попередньому порядку денного також відсутній проєкт рішення про внесення змін до Регламенту.
Нагадаємо, що в міській ради створено 12 постійних комісій. Основною метою діяльності комісій є попередній розгляд питань порядку денного сесій.
Інформація про засідання постійних комісій Одеської міської ради є найбільш закритою. Перелік та склад комісій, анонси засідань, відеотрансляції та протоколи засідань - все це не оприлюднюється в повному обсязі.
На сайті міської ради вдалося знайти лише два анонси засідань постійних комісій, на яких повинні розглядатися питання порядку денного запланованої сесії: 21 вересня засідання комісії з земельних питань та 26 вересня засідання бюджетної комісії.
Деяку інформацію про фактичне проведення засідань повідомляють самі депутати у соціальній мережі Facebook. Так, за даними депутатів, 9 вересня відбулось засідання бюджетної комісії, 13 вересня - засідання комісії з питань ЖКГ, 14 вересня - з питань освіти, в коментарях депутати також пишуть про проведення засідання комісії з питань комунальної власності 16 вересня.
Тож маємо констатувати, що результати роботи депутатів за основним видом їхньої діяльності - засідання комісій, є повністю закритими для жителів Одеси та представників ЗМІ.
Депутатський портал було закрито ще на початку повномасштабного вторгнення рф. Питання щодо відновлення його роботи підіймається як громадою, так і самими депутатами міської ради.
Однак мерія посилається на кібератаки та не поспішає відновити роботу сайту, а Мінцифри не втручатиметься у ситуацію щодо закриття порталу, тому що вважає це зоною відповідальності міської влади.
Наразі міська рада не вчиняє дій ані щодо відновлення роботи порталу хоча б в обмеженому режимі, ані щодо розробки альтернативного майданчику взаємодії між депутатами, виконавчими органами та виборцями.
Єдиним нещодавним кроком на шляху до відкритості інформації про депутатів стало оприлюднення переліку обранців та електронної пошти кожного на офіційному сайті міста.
Проєкти рішень на сесію, що запланована на 28 вересня, оприлюднені 14, 16 та 20 вересня.
Закликаємо депутатів та інших ініціаторів розробки проєктів рішень порядку денного відмовитися від практики внесення проєктів з голосу на початку сесії.
Дотримання законодавчих вимог щодо публікації проєктів рішень за 10 днів до дня проведення сесії надасть можливість не тільки всім депутатам завчасно підготуватися до сесії, а і громаді дізнатися про те, які питання будуть розглянуті радою.
В цілому всі питання, що мають місце в організації роботи Одеської міської ради, виходять із простої та логічної тези: місто Одеса зараз не є місцем проведення активних бойових дій. І обмеження, що були введені щодо відкритості та прозорості діяльності міської ради на початку весни 2022 року, слід переглянути.
Рекомендуємо міській ради налагодити оптимальний варіант взаємодії між депутатами, громадськістю та міською владою в цілому. Відписки щодо введення на території України воєнного стану вже не є актуальними та не відповідають підвищеному запиту громадян на доступ до інформації, на яку вони мають право і яку не було обмежено жодним законом.
Окремо і самим депутатам Одеської міської ради варто відстоювати свої законні права щодо отримання інформації та належної організації роботи ради, а не перебувати в умовній правовій залежності від дій виконавчої влади. Такий стан справ може в подальшому призвести до того, що депутати стануть фактично відсторонені від процесу ухвалення рішень та механізмів контролю за виконанням цих рішень. Адже основою місцевого самоврядування є саме обрані громадою депутати, які формують план розвитку міста для реалізації виконкомом, а не навпаки.
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням.
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проєкт «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».