5
П’ятий рік повноважень депутатів Одеської міської ради VIII скликання минув в умовах воєнного стану та суттєвих управлінських трансформацій. Утворення міської військової адміністрації, припинення повноважень міського голови та переформатування виконавчої вертикалі влади вплинули на механізми ухвалення рішень і баланс повноважень на місцевому рівні. Експерти всеукраїнської громадської кампанії «Атестація депутатів місцевих рад» проаналізували, як в цих умовах працював депутатський корпус Одеської міськради.
Повноваження міськради
Станом на кінець року вже понад два місяці в Одесі функціонує міська військова адміністрація (МВА), утворена відповідно до указу президента України. Її створення призвело до перерозподілу повноважень між органами місцевого самоврядування та військовим управлінням. Водночас депутатський корпус Одеської міської ради продовжує працювати, адаптуючи свою діяльність до нових умов.
Слід зазначити, що згідно із законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про правовий режим воєнного стану», органи місцевого самоврядування зберігають право здійснювати повноваження навіть у період дії воєнного стану, якщо інше не передбачено окремими указами президента. Законодавство передбачає можливість тимчасового обмеження окремих функцій або передачі їх військовим адміністраціям, але представницькі органи зберігають свій статус і не втрачають повноважень автоматично.
Певні зміни у роботі ради були зумовлені припиненням громадянства України міського голови Геннадія Труханова. 15 жовтня 2025 року президент України указом припинив його громадянство у зв’язку з наявністю підтвердженого громадянства рф. Відповідно до закону «Про місцеве самоврядування в Україні», повноваження міського голови припинилися з моменту прийняття відповідним органом рішення, а обов’язки тимчасового виконувача покладено на секретаря міської ради Ігоря Коваля.
У результаті утворення МВА на чолі із Сергієм Лисаком частина виконавчих повноважень міської ради, зокрема управління критичною інфраструктурою, фінансами, безпекою та кадрові рішення тимчасово зосереджена в руках начальника адміністрації. При цьому МВА забезпечує координацію роботи з депутатським корпусом, проводячи спільні наради, консультації та обговорення пріоритетів бюджету, стратегічних проєктів і заходів безпеки.
Депутатський корпус продовжує здійснювати свої повноваження через пленарні засідання сесій, роботу постійних комісій та дорадчі формати, готуючи пропозиції до бюджету та рішень щодо комунальної власності, земельних відносин і міських програм.
Зміни у депутатському складі
Ще наприкінці 2024 року, під час пленарного засідання Одеської міської ради 4 грудня, депутати підтримали рішення про дострокове припинення повноважень депутатки від фракції «Довіряй ділам» Людмили Варавви. Підставою для ухвалення відповідного рішення стала її особиста заява про складання депутатського мандата.
Замість неї депутаткою міської ради стала Антоніна Капрош - доцентка Одеського національного медичного університету.
Під час першої сесії у 2025 році - 5 лютого, склав мандат Олег Філімонов, депутат від фракції “Слуга народу”. Заяву про дострокове складання мандата депутата підтримали майже всі колеги. Після цього Олег Філімонов виступив із промовою, у якій висловив вдячність міському голові Геннадію Труханову та колегам. Депутати підтримали його оплесками.
Під час сесії 16 квітня голова Одеської міської територіальної виборчої комісії Євген Григор'єв зачитав постанову про реєстрацію депутата Одеської міської ради від політичної партії "Слуга народу" Сергія Оришича. Відомо, що депутат проживає в Одесі, є власником і директором компаній "СД Строй", яка спеціалізується на будівництві та ремонті, та "СД Строй Плюс", що займається нерухомістю.
Таким чином, нинішній склад депутатів Одеської міської ради нараховує 56 депутатів від 64 обраних на початку VIII скликання у 2020 році.
Відвідуваність сесій
За період з 1 листопада 2024 року по 1 листопада 2025 року відбулось одинадцять пленарних засідань Одеської міської ради.
Фракції
Роботу у стінах ради продовжують три фракції: “Довіряй ділам”, “ЄС”, “Слуга народу” та позафракційні депутати, до складу яких входять і депутати від колишніх фракцій “ОПЗЖ” та Партії Шарія.
Найкращі результати відвідування засідань сесій Одеської міської ради впродовж звітного періоду (1.11.2024 - 1.11.2025) показали депутати від фракції “ЄС” - 93%.
На другому місці за регулярністю відвідування сесійних засідань - фракція “Довіряй Ділам”, в середньому - 80%.
Представники фракції “Слуга народу” відвідали в середньому 69% засідань сесій протягом п’ятого року повноважень.
Найнижчий відсоток відвідуваності сесій у позафракційних депутатів - 64%.
Минулоріч рейтинг відвідуваності сесійних засідань у розрізі фракцій був ідентичним.
Персональне відвідування
Протягом п’ятого року повноважень Одеської міської ради двадцять два депутати відвідали 100% засідань, а шість - не відвідали жодного.
Всі засідання протягом року відвідали: Олексій Асауленко, Олександр Байдерін, Марина Бойко, Анастасія Большедворова, Андрій Вагапов, Олена Вододюк, Олег Етнарович, Олексій Єремиця, Олег Звягін, Антоніна Капрош, Ігор Коваль, Володимир Корнієнко, Ірина Куценко, Марина Лозовенко, Ольга Макогонюк, Жанна Мандриченко, Левон Нікогосян, Петро Обухов, Сергій Оришич, Тетяна Плаксій, Олексій Потапський, Сергій Шматько.
Пропустили тільки одне пленарне засідання і мають 91% відвідуваності десять депутатів: Оксана Антонішак, Ірина Головатюк-Юзефпольська, Олександр Іваницький, Андрій Кісловський, Лілія Леонідова, Роман Сеник, Едуард Стась, Сергій Страшний, Дмитро Танцюра, Олександр Шеремет.
Від 50% до 89% засідань відвідали 15 обранців: Олександр Авдєєв, Ігор Батраков, Наталія Жукова, Василь Ієремія, Михайло Карпенчук, Ольга Квасніцька, Вадим Мороховський, Віктор Наумчак, Світлана Осауленко, Світлана Попова, Дар’я Рибак, Олександр Славський, Андрій Терновський, Сергій Узунов, Андрій Шарашидзе.
Взяли участь у менш як половині сесійних засідань троє депутатів: Сергій Данилюк, Олександр Едельман, Юрій Шумахер.
Вже другий рік поспіль не відвідує жодного засідання Олег Бриндак, який у жовтні 2023 року мобілізувався до лав Збройних Сил України.
Понад три роки, з 24 лютого 2022 року, не з’являються в стінах ради та все ще мають депутатський мандат Нікіта Авдєєв, Богдан Гіганов, Віталій Саутьонков (“ОПЗЖ”) та Іван Семчук (Партія Шарія). Раніше наші експерти зазначали, що частина з них перебуває закордоном, а деякі на території країни-агресора.
Також з квітня 2024 року не відвідує сесійні засідання Олександр Матвєєв. Ймовірно, це пов’язано з оголошенням його в міжнародний розшук за підозрою в участі у незаконних операціях із нерухомістю в центрі Одеси, які, за версією слідства, здійснювалися під його керівництвом. Станом на 20 грудня 2025 року, за даними МВС депутат все ще перебуває в статусі “особи, яка переховується від органів досудового розслідування”. Хоча раніше в мережі були повідомлення про його ймовірне затримання.
Експерти ініціативи “Атестація депутатів місцевих рад” нагадують, що згідно із законом України “Про статус депутатів місцевих рад”, а саме п. 2 ст. 37, пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради є підставою для відкликання обранця за народною ініціативою.
Щорічний моніторинг відвідуваності засідань сесій базувався на вивченні протоколів та відеотрансляцій засідань міської ради, персональних результатів голосування депутатів, оприлюднених на офіційному сайті міста або Депутатському порталі.
Бюджет-2026
Загальний обсяг бюджету на 2026 рік складає понад 16 млрд грн, що на 4 млрд грн більше, ніж минулоріч.
З них 15,68 млрд грн становлять доходи загального фонду, а 328,1 млн грн - доходи спеціального фонду.
Пріоритетними напрямками на 2026 рік є:
На реалізацію міських цільових програм на 2026 рік було виділено 6,47 млрд грн, що становить близько 40% загального обсягу бюджету громади.
Однією з особливостей бюджету 2026 року стало збільшення доходів загального фонду за рахунок додаткових 4% податку на доходи фізичних осіб, передбачених законом України «Про Державний бюджет України на 2026 рік». Водночас ці кошти мають цільове призначення і спрямовуються винятково на розрахунки за енергоносії та підтримку підприємств критичної інфраструктури.
Разом з тим у 2026 році було виключено зарахування до бюджету громади додаткової дотації з державного бюджету для територій, що зазнали негативного впливу внаслідок повномасштабної збройної агресії рф, у розмірі 609 млн грн. Натомість передбачено додаткову дотацію на функціонування територій, на яких ведуться бойові дії, у сумі 698,1 млн грн, що компенсувало втрати бюджету.
Важливим фактором формування бюджету залишається реверсна дотація. У 2026 році з бюджету Одеської міської територіальної громади вилучається 151,2 млн грн у межах механізму горизонтального вирівнювання податкоспроможності. При її розрахунку враховувалися не лише дані про чисельність населення станом на 2022 рік, а й кількість внутрішньо переміщених осіб, зареєстрованих у громаді станом на жовтень 2025 року.
Окремо у бюджеті на 2026 рік передбачено резервний фонд у розмірі 3,85 млрд грн. У разі потреби ці кошти можуть бути спрямовані на ліквідацію наслідків збройної агресії, відновлення та ремонт об’єктів критичної інфраструктури, забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, а також на соціальний захист населення.
У 2026 році в громаді розпочато формування портфеля публічних інвестиційних проєктів. За рішенням спеціальної комісії першочергово було розглянуто проєкти у сфері охорони здоров’я - 19 проєктів на загальну суму 95,5 млн грн, фінансування яких здійснюватиметься за рахунок бюджету громади.
Варто підкреслити, що бюджет 2026 року був затверджений Одеською міською радою з урахуванням рекомендацій та погоджень, наданих міською військовою адміністрацією.
“Фактично єдине, що сьогодні можуть робити депутати, – ухвалювати рекомендаційні рішення щодо бюджету. І то лише з доброї волі начальника Одеської МВА Сергія Лисака. На цьому неодноразово наголошували й під час самої сесії.” - відмітили в Центрі публічних розслідувань.
Ключові рішення та події року
Упродовж року робота Одеської міської ради супроводжувалася низкою рішень, які викликали підвищену увагу громадськості та стали предметом публічних дискусій. Частина з них стосувалася бюджетних пріоритетів, інша - діяльності окремих депутатів та ефективності використання коштів громади.
Рішення про компенсації для постраждалих від агресії
У червні 2025 року Одеська міська рада ухвалила рішення про виплату компенсацій жителям, чиє житло було зруйновано внаслідок обстрілів рф. Йшлося про визнання непридатними до життя об’єктів та оформлення прав на компенсацію для власників квартир. Це рішення покликане забезпечити базові соціальні гарантії постраждалим і стало одним із важливих кроків у системній підтримці мешканців, що зазнали шкоди під час війни.
Кредит Одеської міської ради
У серпні 2025 року міська рада погодила рішення про залучення кредиту на суму понад 623 млн грн для фінансування бюджету розвитку громади, зокрема на ремонт укриттів, медичних закладів, доріг та іншої критичної інфраструктури. Це рішення викликало значну громадську дискусію щодо прозорості фінансових рішень, залучення зовнішніх ресурсів і довгострокових боргових зобов’язань громади.
Проте, варто зазначити, що під час останньої “бюджетної” сесії стало відомо про дострокове закриття цієї позики.
Суперечка навколо програми «Barrier-Free Odesa»
Одним із найбільш резонансних рішень стало ухвалення змін до міської програми «Barrier-Free Odesa». Найбільше дискусій викликали видатки на облаштування інклюзивних громадських вбиралень, вартість яких, за оприлюдненою інформацією, сягала понад 5,7 млн грн за один об’єкт.
Під час обговорення частина депутатів критикувала економічну доцільність таких витрат та пропонувала переглянути або виключити відповідні позиції з програми. Водночас інші обранці наголошували на необхідності розвитку безбар’єрного середовища, особливо в умовах війни та зростання кількості людей з інвалідністю, ветеранів і маломобільних груп населення.
Попри зауваження, рішення було підтримане більшістю голосів. Це голосування стало прикладом конфлікту між соціальною значущістю та питаннями прозорості й ефективності використання бюджетних коштів, що активно обговорювалося у медіа та соціальних мережах.
Кримінальні провадження
Наприкінці 2025 року публічного резонансу набула інформація про повідомлення про підозру одній з депутаток Одеської міської ради та ще кільком особам у справі щодо можливого розкрадання бюджетних коштів, виділених на реалізацію програм у сфері охорони здоров’я, зокрема протидії ВІЛ/СНІДу та іншим захворюванням.
Відомості про кримінальне провадження були оприлюднені правоохоронними органами та підтверджені офіційними повідомленнями державних інституцій. Хоча судові рішення у справі на момент підготовки матеріалу ще не ухвалені, сам факт підозр став чинником репутаційного тиску як на окремих депутатів, так і на міську раду загалом.
Наостанок варто згадати, що встановлений законом п’ятирічний строк повноважень депутатів Одеської міської ради, обраних на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, сплив восени 2025 року. Водночас через дію воєнного стану проведення чергових місцевих виборів є неможливим.
За цих умов Одеська міська рада продовжує здійснювати свої повноваження в межах чинного законодавства, працюючи спільно з міською військовою адміністрацією. Депутатський корпус зосереджується на ухваленні рішень, необхідних для забезпечення життєдіяльності громади, зокрема у бюджетній та соціальній сферах.
У ситуації відсутності виборів та політичного процесу як такого публічна підзвітність і регулярний моніторинг діяльності обранців набувають особливої ваги, адже саме вони залишаються ключовими інструментами оцінки ефективності роботи міської ради в умовах війни.
Одеська міська рада