29
Утворення Одеської міської військової адміністрації у жовтні 2025 року стало вагомою подією, що вплинула на роботу місцевої влади. Попри переформатування виконавчої вертикалі та зміну статусу міського голови, Одеська міська рада продовжує працювати, адаптуючи свою діяльність до нових умов воєнного стану. Експерти всеукраїнської громадської кампанії “Атестація депутатів місцевих рад” проаналізували, як відновилася робота постійних депутатських комісій, скільки рішень ухвалюють депутати та як змінився механізм взаємодії між представницьким органом і військовою адміністрацією.
Позбавлення повноважень Одеського міського голови Геннадія Труханова
Місяць тому, 15 жовтня 2025 року, указом президента України було припинено українське громадянство Геннадія Труханова, Одеського міського голови. Згідно зі статтею 79 закону «Про місцеве самоврядування в Україні», у разі припинення громадянства України повноваження міського голови припиняються з дня прийняття відповідною радою рішення, яким береться до відома зазначений факт.
Напередодні на сторінці ексмера з’явилася заява, що його українське громадянство планують припинити на підставі нібито наявного громадянства російської федерації. Чутки про наявність російського громадянства у колишнього мера Одеси ширились з 2014 року. Проте сам він регулярно спростовував всі заяви, а відповідні органи не могли знайти точного підтвердження цієї інформації.
Незадовго до відповідного указу з’явилася петиція “Щодо припинення громадянства України Одеського міського голови Геннадія Труханова.”, яка за добу набрала понад 28 тисяч голосів. Пізніше у мережі з’явилася підтверджена СБУ інформація щодо наявності російського паспорта у колишнього мера міста Одеси:
«Як встановила СБУ, станом на зараз чинний міський голова Одеси Геннадій Труханов є громадянином рф та має діючий закордонний паспорт країни-агресора. Копії відповідних документів є у розпорядженні української спецслужби».
Після публікації СБУ було ухвалено остаточне рішення про припинення українського громадянства Геннадія Труханова та інших громадян, в яких підтверджена наявність російського громадянства.
Варто зауважити, що окремі експерти та видання висловили сумніви в достовірності наведених СБУ фактів. Зокрема і деякі депутати Одеської міської ради не підтримали відставку колишнього мера, пояснюючи це тим, що це було “Скоріше політичне рішення, а не як встановлення справедливості”, - зазначив Петро Обухов.
Проте є і прихильники такого рішення: “За останні дні багато з'явилося адвокатів у міського голови Труханова…Коли мер — це не господар громади, а власник міста. Коли інтереси країни — другорядні, а головне — втримати вплив і “порішати питання”. Труханов — не виняток. Він — символ системи, яка й досі гальмує оновлення держави. І якщо ми справді будуємо нову Україну, епоха таких “мерів” має закінчитися. Назавжди”, - зазначила депутатка Ольга Квасніцька у себе в соцмережах.
Сам Геннадій Труханов заявив, що позиватиметься до суду після появи указу президента:
«Я буду подавати до суду. Якщо суд не зможе вирішити, буду подавати до Європейського суду з прав людини…», — заявив він.
Тимчасовим виконувачем обов’язків міського голови було призначено Ігоря Коваля, відповідно до частини другої статті 42 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні". Це положення закону передбачає, що у разі тимчасової відсутності або неможливості виконання повноважень міського голови його обов’язки переходять до секретаря міської ради, який стає виконувачем обов’язків очільника міста.
Утворення військової адміністрації в місті та перші кроки нової влади
Вже 15 жовтня 2025 року на сайті президента України з’явився указ «Про утворення військової адміністрації» в місті Одесі. Пізніше стало відомо, що її очільником призначили колишнього начальника Дніпропетровської ОВА Сергія Лисака.
Сергій Лисак брав участь у бойових діях від початку повномасштабного вторгнення росії, а у березні 2022 року указом президента йому присвоїли звання бригадного генерала. З лютого 2023 року він очолював Дніпропетровську обласну військову адміністрацію. З травня 2020 до липня 2022 року очолював управління Служби безпеки України в Житомирській області. Його біографія зокрема тісно пов’язана з Одесою: він народився в місті, здобував тут освіту та працював.
Заступниками очільника МВА Сергія Лисака були призначені:
Під час знайомства з депутатським корпусом Сергій Лисак зазначив, що перше завдання, яке стоїть перед ним та командою ВА, - посилення обороноздатності Одеси.
Серед перших кроків нового очільника на посаді можна відзначити:
Численні наради, робочі зустрічі та засідання очільник ВА також проводить із керівниками депутатських комісій та головами фракцій, керівниками департаментів, структурних підрозділів міськради та служб. Паралельно відбуваються і кадрові зміни в житті міста. Наприклад, на сайті міської ради можна знайти розпорядження про звільнення 22 радників колишнього Одеського міського голови, які працювали на громадських засадах.
Також відбулися й інші значні зміни у структурі міської влади:
Тим часом ексмеру Одеси Геннадію Труханову та його 2 заступникам оголосили підозру у службовій недбалості, що спричинила загибель людей під час повені 30 вересня. За версією слідства, посадовці не забезпечили належного реагування на стихію та допустили масштабні наслідки негоди. Підозри за частиною 3 статті 367 - службова недбалість, отримали восьмеро осіб, серед них заступники міського голови Ганна Позднякова та Валерій Силін, директор КП "Міські дороги" Вадим Тодійчук і директор департаменту міського господарства Леонід Гребенюк.
Повноваження військової адміністрації
Військова (військово-цивільна) адміністрація утворюється на підставі указу президента і діє в межах повноважень, передбачених законами України. Фактично це тимчасові органи державної влади, які президент України може створювати під час дії воєнного стану. Формально її правову основу складають як закон «Про військово-цивільні адміністрації» (№141-VІІІ), так і положення закону «Про правовий режим воєнного стану», які розширюють повноваження органів виконавчої влади під час воєнного стану.

Відповідно до цих норм, ВА може здійснювати делеговані повноваження органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій, а також виконувати оборонні завдання, пов’язані із захистом території, забезпеченням безпеки, функціонуванням критичної інфраструктури та реагуванням на загрози.
Практичні наслідки цих норм широкі. ВА отримує можливість видавати розпорядження, обирати/коригувати пріоритети бюджету, розпоряджатися комунальним майном і координувати заходи безпеки, евакуації та відновлення інфраструктури. Юридично це означає, що частина повсякденних функцій міськради і виконкому може виконуватися безпосередньо через розпорядження начальника ВА; у деяких випадках рішення ВА мають пріоритет і обов’язковий характер. Така концентрація повноважень часто пояснюється потребою швидкої координації під час воєнного стану, але одночасно створює ризики для місцевого самоврядування й прозорості.

З моменту утворення військової адміністрації в Одесі в місті посилилася вертикаль управління: регулярні координаційні наради під керівництвом начальника ВА, оперативні призначення/звільнення на керівних посадах та реорганізація окремих структур (звільнення керівників департаментів, розформування окремих підрозділів, призначення нових заступників). Ці кроки демонструють, як саме ВА реалізує свої адміністративні повноваження в локальному контексті.
Одеська міська рада в нових умовах
Під час однієї з зустрічей із в.о. міського голови Ігорем Ковалем, керівниками депутатських комісій та головами фракцій Сергій Лисак зазначив, що:
«Створення міської військової адміністрації - це не про поділ влади. Це про посилення обороноздатності, захист Одеси та її жителів. І працювати над цим два органи будуть в повній взаємодії. Для мене важливо в час змін зберегти субʼєктність депутатського корпусу. Тому його думка буде завжди почута. Своєю чергою розраховую на конструктив з боку депутатів».
Наразі Одеська міська рада фактично зберігає інституційну суб’єктність і продовжує виконувати свою роботу в адаптованому форматі.
30 жовтня пройшла позачергова сесія міськради, де обранці підтримали 7 проєктів рішень. На 19 листопада планується ще одна, чергова сесія Одеської міської ради, де на розгляд вже зареєстровано понад 60 проєктів рішень. Більшість з них стосуються управління комунальною власністю, розпорядження земельними ділянками та врегулювання земельних правовідносин, включно з передачею земель у власність чи оренду фізичним та юридичним особам. Значна увага приділяється підтриманню важливих комунальних підприємств, забезпеченню їхньої діяльності та ефективному функціонуванню інфраструктури міста.
Працює і виконком: у день першої після припинення українського громадянства Геннадія Труханова позачергової сесії 30 жовтня відбулось засідання виконавчого комітету, на якому обговорювали питання життєдіяльності міста в умовах війни.
Загалом за місяць відбулося щонайменше і 16 засідань різних комісій. Найбільш інтенсивно працювала комісія з питань планування, бюджету і фінансів - 4 засідання. Комісія з питань просторового розвитку та земельних відносин зібралася 3 рази. По 2 засідання провели комісії з питань комунальної власності й економічної політики, містобудування та архітектури, а також житлово-комунального господарства. Комісії з питань транспорту, охорони здоров’я та освіти провели по 1 засіданню кожна.
Депутат міськради Олег Звягін відзначив, що після створення міської військової адміністрації змінився механізм роботи постійних комісій. Якщо раніше вони готували рішення для розгляду на сесіях, то тепер працюють у дорадчому форматі. Департаменти, як і раніше, подають свої пропозиції щодо бюджету чи об’єктів, депутати їх опрацьовують та узгоджують із заступниками начальника МВА. Після цього комісія формує рекомендації та передає їх голові адміністрації, який і ухвалює остаточне рішення. За словами депутата, такий підхід дозволяє зберегти роль депутатського корпусу, але інтегрує його роботу у нову військово-цивільну вертикаль управління міста.
Крім роботи депутатів, у міськраді триває й управлінська діяльність. Регулярно проводяться робочі наради та координаційні зустрічі за участю начальника МВА Сергія Лисака, в.о. міського голови Ігоря Коваля, віцемерів та керівників структурних підрозділів. На цих заходах обговорюють ключові питання життєдіяльності міста: безпеку, фінансову дисципліну, стан укриттів і системи оповіщення, а також соціальну підтримку й розвиток ветеранської політики.
Попри активність депутатського корпусу, частина ключових повноважень місцевого самоврядування, зокрема ухвалення бюджету, кадрові рішення та управління критичною інфраструктурою, тимчасово зосереджена в руках начальника МВА.
Важливо зауважити, що робота міської ради відбувається в умовах тимчасової зміни балансу повноважень. Наразі модель працює в перехідному форматі й покликана забезпечити безперервність управління містом до повернення повноважень місцевого самоврядування після припинення бойових дій на території України та завершення воєнного стану.
Одеська міська рада