Раніше депутати збирали виборців у дворах будинків, тепер – онлайн, раніше звітували публічно, тепер – через соцмережі, раніше плачували свої публікації для газети, тепер – для Facebook. Часи змінюються, способи комунікації з виборцями - теж. І якщо колись було багато суперечок, чи варто депутатам вести діалог з виборцями через соцмережі, чи сторінка депутата є публічною чи приватною територією, то сьогодні реальність диктує свої умови. З кожним роком кількість виборців, які користуються Facebook, збільшується, все більша кількість дописувачів Instagram стають виборцями, тож хочуть того депутати чи ні, але ігнорування онлайн комунікації стає практично неможливим для побудови та підтримання свого іміджу.
ОПОРА проаналізувала, як депутати Рівненської міської ради використовують сучасні можливості для комунікації з виборцями, на прикладі Facebook.
Сторінка депутата Рівнеради: публічна чи приватна територія?
Соціальні мережі уже перестали бути лише простором для приватного спілкування. Зараз все більше людей використовують їх для просування свого бізнесу, бренду чи ділової комунікації. Чи повинен депутат контактувати з виборцями на своїй особистій сторінці, інформувати їх про свою роботу, опитувати їх думку щодо важливих питань життя громади чи це його приватна територія? Ні, прямої вказівки у законодавстві немає. Закон «Про статус депутатів місцевих рад» вимагає від депутатів місцевих рад здійснювати постійний зв’язок з виборцями, але водночас не визначає форми такої комунікації. Зрозуміло, що для багатьох виборців набагато простіше повідомити депутата про якусь проблему на окрузі у телефонному режимі або через соцмережі. Це економить час, зусилля і набагато зручніше. Події останнього часу в державі показали, що в умовах карантину такі способи спілкування не просто можливі, але й необхідні.
Коли депутат отримав мандат на представництво, він взяв на себе додаткову відповідальність і став публічною особою. Тож якщо він бажає відділити своє приватне життя від публічного, то для цього може створювати для комунікації з виборцями окремі сторінки як політика чи депутата або групи свого округу/мікрорайону. У інших випадках для депутата буде звичним явищем, коли під його постами про відпочинок люди писатимуть про свої проблеми. Але це - вибір депутата.
Скільки депутатів Рівнеради можна знайти у Facebook?
Станом на сьогодні з 42 обранців міської ради 34 депутати мають персональні більш чи менш активні сторінки.
З них 20 депутатів у розділі «Місце роботи» вказують Рівненську міську раду: Микола Бляшин, Богдан Гапяк, Святослав Євтушенко, Дмитро Козачок, Ольга Криж, Олександр Крюков, Володимир Кудрін, Олександр Курсик, Анатолій Лащук, Олександр Нестерук, Віталій Павелків, Ірина Пилипчук, Назарій Поліщук, Володимир Попик, Любов Романюк, Святослав Стельмащук, Тамара Тимощук, Олександр Чубай, Роман Яворський.
Зауважимо, що у листопаді 2018 року, коли ОПОРА проводила аналогічний моніторинг, вдалося ідентифікувати 33 сторінки депутатів, і 17 з них вказували у розділі “Місце роботи” Рівненську міську раду.
Окрім персональних, деякі обранці створили також окремі сторінки/групи для комунікації з виборцями. Серед них:
Наразі вже 12 депутатів мають окремо створені онлайн «майданчики» для комунікації з виборцями.
Зазначимо, що у листопаді 2018 року таких сторінок налічувалося лише 7.
Здебільшого ті депутати, які мають окремі сторінки в соцмережі як публічних осіб чи групи свого округу активно висвітлюють саме на них інформацію про свою депутатську діяльність, а репости тоді роблять на персональні сторінки.
Загалом же можна відзначити, що системно інформують виборців про свою роботу через соцмережу такі депутати: Микола Бляшин, Сергій Васильчук, Святослав Євтушенко, Олександр Довжаниця, Володимир Кудрін, Олександр Курсик, Олексій Муляренко, Сергій Паладійчук, Ірина Пилипчук, Назарій Поліщук, Святослав Стельмащук, Любов Романюк, Олександр Чубай, Роман Яворський, Богдан Гапяк, Володимир Попик.
Активно інформує виборців і новий депутат Рівнеради – Дмитро Козачок.
Галина Кульчинська, новий користувач Facebook серед депутатів міськради, на своїй сторінці багато розповідає про освітню, медичну та культурну сфери життя міста, стан справ у яких вона контролює як заступниця міського голови.
Рідше дописують Олександр Нестерук, Петро Пожарський, Віталій Павелків, Маріян Года, Дзецько Олег, Олег Карпяк, Андрій Кузьмич, Василь Немеш, Роман Стасюк, Тамара Тимощук, Тетяна Чубай.
Деякі з депутатів повідомили у своїх річних звітах за 2019 рік про можливість виборців контактувати з ними через сторінки/групи у соцмережах. Серед них: Святослав Євтушенко, Олександр Курсик, Віталій Павелків, Любов Романюк, Роман Стасюк, Святослав Стельмащук.
Про що депутати інформують виборців?
Депутати Рівнеради по-різному організовують комунікацію з виборцями і відповідно до того використовують можливості соціальних мереж.
Уже традиційним для деяких обранців стало звітування перед виборцями у Facebook. Більш детально про це можна прочитати у нашому попередньому дослідженні.
До речі, після того, як воно побачило світ, прозвітувати у Facebook захотіли ще декілька депутатів.
Загалом, якщо розглядати тематику інформації, яку подають місцеві обранці для виборців, то найчастіше вона стосується вирішення конкретних питань/проблем, важливих для округу і рідше – для всього міста.
Місцеві обранці через Facebook вітають виборців зі святами (Святослав Євтушенко, Віталій Павелків, Сергій Васильчук, Маріян Года та ін.), розповідають про партійні новини (Олег Карпяк, Дмитро Козачок, Олександр Крюков, Василь Немеш, Володимир Попик, Тетяна Чубай), благодійність (Тамара Тимощук, Богдан Гапяк та ін.), запрошують на організовані ними чи за їх сприяння свята та акції (Роман Яворський, Маріян Года, Любов Романюк, Богдан Гапяк, Олександр Нестерук), повідомляють про ті чи інші питання, які розглядає сесія чи комісія міської ради і пояснюють який вплив це буде мати на рівнян (Микола Бляшин, Володимир Кудрін, Сергій Паладійчук, Назарій Поліщук, Олександр Довжаниця, Олександр Чубай, Ірина Пилипчук, Святослав Євтушенко, Галина Кульчинська, Петро Пожарський), звітують про виконання доручень виборців (Святослав Стельмащук), про варіанти вирішення проблем, які турбують містян (Любов Романюк, Олександр Курсик), розповідають про результати громадського бюджету або закликають підтримати проекти (Олександр Чубай, Роман Яворський, Олександр Васильчук), повідомляють про роботу у рамках Днів депутата (Дмитро Козачок, Олексій Муляренко). Деякі обранці також налагоджують і зворотній зв’язок та звертаються до людей за порадою, організовують опитування (Роман Яворський, Сергій Васильчук, Богдан Гапяк).
Цікавою практикою стало здійснення депутатами відеострімів із засідань сесії міської ради, профільних чи спеціально створених депутатських комісій, депутатських днів. Це робили Володимир Кудрін, Олександр Чубай, Микола Бляшин.
Через Facebook депутати повідомляють про роботу своїх приймалень, зокрема, у період карантину це робив Святослав Стельмащук.
Платна реклама
Депутати Рівнеради активно використовують можливості Facebook для просування важливого для них контенту і оплачують рекламу.
Такий висновок було зроблено після аналізу сторінок місцевих обранців з допомогою сучасних сервісів - Fb Analyzer та Бібліотеки реклами у Facebook.
Fb Analyzer – сервіс, який розробила Громадянська мережа ОПОРА для зручного відстеження платного контенту політиків, якщо він маркований як політична реклама або якщо соцмережа відносить контент до такого виду реклами.
Бібліотека реклами у Facebook показує витрачені кошти на політичну рекламу, що розміщена на різних платформах – від власне Facebook до Instagram та навіть Messenger.
За даними, що отримані з названих ресурсів за період з 1 червня 2019 року і до 9 квітня 2020 року політичну рекламу на Facebook використовували Олексій Муляренко, Олександр Курсик, Роман Стасюк, Микола Бляшин, Святослав Євтушенко, Святослав Стельмащук та Роман Яворський. На Instagram – Роман Стасюк, Святослав Євтушенко та Святослав Стельмащук.
Загальна вартість такої реклами з урахуванням усіх платформ – майже 8 000$ (~7923$). Більшість оплачених дописів припадає на період парламентських виборів та виборів в ОТГ і фактично є агітацією у період перегонів.
Олексій Муляренко – лідер за витратами на політичну рекламу: за 39 дописів політик заплатив 2 306$. Всі дописи припадають на активний період виборчого процесу і стосуються досягнень політика на посаді губернатора області, так як саме на цьому і базувалася його парламентська кампанія.
Олександр Курсик зі своєї офіційної сторінки рекламував у Facebook 21 пост і витратив на це 2000$. Усі дописи розміщені у період парламентської кампанії. Їх тематика різноманітна, цільова аудиторія контенту різнопланова – кандидат звертався як до пенсіонерів, так і до молоді, закликаючи спільно створити Рівне красивим, комфортним та успішним містом.
Роман Стасюк – лідер за кількістю оплаченого контенту: 68 дописів у Facebook за аналізований період і загальна вартість витрат – 1 596$ (сума включає також витрати на Instagram-рекламу). Частина його постів просувалася фінансово під час виборів до Верховної Ради України, частина – під час виборів на посаду голови Великоомелянської ОТГ, куди він балотувався. Саме тому і тематика постів різного спрямування – від ситуації довкола історичної будівлі на
вул. 16-Липня – колишнього кафе «Русана» до інформації про ймовірні корупційні схеми у місті та побудову суспільства рівних можливостей у Великоомелянській ОТГ.
Микола Бляшин зі своєї офіційної сторінки заплатив 1 063$ за 29 дописів. Усі дописи стосувалися виборів до Верховної Ради України. Основний їх посил - держава для людини, мінімум держави в економіці та зміна організації роботи парламенту.
Святослав Євтушенко за аналізований період рекламував 39 дописів у Facebook. Витрати депутата на рекламу становлять 710$ (сума включає також витрати на Instagram-рекламу). Місцевий обранець теж балотувався від міста Рівного у парламент, тож частина рекламованих дописів – це передвиборча агітація і «залізні» аргументи, чим рівнянам буде корисний у Верховній Раді Святослав Євтушенко як народний депутат, а частина дописів – це повідомлення про свої ініціативи та роботу як депутата міської ради.
Дописи Святослава Стельмащука та Романа Яворського спрямовані на рекламу своєї роботи в округах міста Рівного.
Святослав Стельмащук рекламував 8 дописів у Facebook. Витрати місцевого обранця становлять 148$ (сума включає також витрати на Instagram-рекламу). Тематика – здійснення прийому, виконання доручень виборців, отримання відзнаки «Депутат року» від журналу «Рівняни» та ін.
Роман Яворський прорекламував у Facebook 3 пости і заплатив за це менше 100$. Дописи стосувалися проблематики округу – нерегулярність руху маршруту до Тинного, скандальної реконструкції ринку на Боярці та організованості мешканців Боярки у процесі Громадського бюджету міста Рівне.
Зазначимо, що здебільшого депутати маркують свою рекламу як політичну, але не завжди. Трапляються і випадки, коли розміщується такий вид реклами без відповідних застережень. Це погана практика, адже не дозволяє відслідкувати витрати та джерело просування тієї чи іншої інформації.
І насамкінець
Комунікація з виборцями через соціальні мережі допомагає обранцю тримати руку на пульсі усіх місцевих проблем. Особливо тих, які в силу своєї зайнятості депутат не завжди оперативно може відстежити самостійно.
Соцмережі дають можливість безкоштовного (за винятком платної реклами) та швидкого поширення інформації, що дозволяє охопити достатньо велику аудиторію. Це майданчик для донесення своєї позиції щодо важливих питань, опитування громадської думки, об’єднання зусиль для вирішення проблем і досягнення спільних цілей.
Залучення виборців до обговорення питань, ведення з ними публічного діалогу не лише свідчить про відкритість і прозорість депутатської роботи, але й сприяє ефективному врядуванню.
Приємно, що більшість депутатів Рівнеради активно використовують сучасні можливості для комунікації зі своїми виборцями.
Рекомендуємо для тих депутатів, які вирішили спілкуватися з виборцями через особисті сторінки, окрім налагодження особистих контактів, використовувати також можливість підписки і відстеження їх новин усіма зацікавленими.
Для тих депутатів, які використовують платну рекламу для просування своїх дописів, важливо маркувати її як політичну не лише у виборчий період, щоб можна було її відстежити.
Наразі за постійними оновленнями кампанії можна стежити:
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація».
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад».
За додатковою інформацією звертайтесь:
Громадянська мережа ОПОРА
e-mail rivne@opora.org.ua
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація». В місті Рівне за реалізацію ініціативи відповідає РОО ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА».