Черкаські депутати використовують партійні осередки та спрощують  доступ громадян до громадських приймалень

04.08.2021

Черкаські депутати використовують партійні осередки та спрощують  доступ громадян до громадських приймалень

За попередні каденції у депутатів Черкаської міської ради вже випрацювались традиційні місця для організації роботи своїх громадських приймалень, які є зручно розташованими і до яких виборці вже звикли. Тому більшість депутатів, особливо з попереднім досвідом роботи в Черкаській міській раді, продовжують працювати у тих місцях, де приймали громадян і в попередні роки. Але також робота з виборцями депутатів Черкаської міської ради 2020-2025 років скликання має і певні новації.

Загалом депутати Черкаської міської ради ІХ скликання використовують для здійснення прийому виборців наступні місця:
-    в окремому приміщенні комунальної власності (ОСББ, КСН, школа чи бібліотека) - 50% депутатів;
-    у приміщенні міської ради - 7% депутатів;
-    за основним місцем роботи чи в комерційній установі - 10% депутатів;
-    33% депутатів ЧМР влаштували свої приймальні в партійних офісах, що є певною особливістю цього скликання. Очевидно, що таке суттєве збільшення, у порівнянні з попередніми каденціями, відбувається внаслідок посилення ролі партійних організацій як на місцевому, так і на загальноукраїнському рівні, через запровадження нових виборчих правил у нещодавно прийнятому Виборчому Кодексі. 

Так, під час моніторингу, проведеного експертами ЧОО КВУ, з’ясувалося, що 14 представників депутатського корпусу здійснюють особисті прийоми громадян у партійних приймальнях чи офісах. У попередній каденції таких депутатів було лише 12% (5 осіб).

Йдеться про п’ятьох депутатів від «Голосу», чотирьох депутатів від “Європейської солідарності”, двох депутатів із фракції ВО «Батьківщина», одного депутата від “ОПЗЖ”, одного депутата від ВО «Черкащани» та одного депутата від партії «За майбутнє».

Оскільки абсолютна більшість приміщень політичних партій знаходяться у центрі (або близько до центральної частини) Черкас, це сприяє тому, що виборці можуть легко потрапити на зустріч з депутатом. 

Інші приміщення громадських приймалень, які не знаходяться у партійних офісах, також здебільшого зручно розташовані, знаходяться у центральних частинах мікрорайонів та є доступними для переважної більшості виборців міста. 

Але також мають місце і певні ускладнення. Так, представники Черкаської обласної організації КВУ мали труднощі з доступом до будівлі Черкаської міської ради, де охоронець приміщення не завжди поінформований про графік здійснення прийомів депутатами. Через це виникає ситуація, коли виборцям потрібно пояснювати до кого і з якою метою вони прийшли, а в окремих випадках доводилось зв’язуватись безпосередньо з депутатом в телефонному режимі, щоб потрапити в кабінет, де відбувався прийом. Схожа ситуація відбулась і в приміщенні Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, де облаштував свою приймальню депутат Мойсієнко Василь.

Зовнішня ознака того, що в приміщенні знаходиться приймальня депутата, а саме вивіска громадської приймальні, наявна на 36% партійних приймальнях та на 57% окремих приймалень депутатів. 

Депутати використовують для інформування виборців про свій прийом офіційний сайт Черкаської міської ради. На сайті міськради інформацію про прийом надали для оприлюднення всі 42 депутата.

Найактивніше поширюють інформацію про свій депутатський прийом депутати від партії «Голос». Вони розмістили цю інформацію на своїх сторінках у ФБ і регулярно інформують громаду про свою роботу. Майже не використовують соціальні мережі для інформування про свою роботу депутати ОПЗЖ.
Депутати найчастіше отримують від виборців прохання про матеріальну допомогу. Саме це питання, з яким до них звертаються виборці, визначили найпопулярнішим (а інколи – єдиним) всі 42 депутати міськради. 21 депутатів згадують про питання ЖКГ та благоустрою, 2 – дорожнє господарство і 17 – юридичну допомогу.

Варто відмітити, що моніторинг прийшовся на перші місяці роботи приймалень, коли до депутатів масово звертаються по матеріальну допомогу. Здебільшого це стається через те, що в  Черкасах існує практика особистого депутатського фонду, який депутати розподіляють на свій розсуд. Тому є певний прошарок громадян, які користуються можливістю отримати кошти на лікування або інші потреби і займаються цим вже не перше депутатське скликання. 

Вирішити цю ситуацію могло б переформатування роботи з особистими депутатськими фондами і створення єдиного централізованого фонду, яким би опікувався секретаріат Черкаської міської ради.

Максим Михлик, Володимир Феофілов
Черкаська ОО КВУ

Наразі за постійними оновленнями кампанії можна слідкувати в соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація».
На платформі Атестація депутатів місцевих рад.
В розділі «Атестація місцевих депутатів» на інформаційному ресурсі «Ізбірком»
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад», про те як, здійснюється оцінювання та про його результати можна дізнатись на сайті організації.

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проєкт «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка вебплатформи «Місцеві депутати. Атестація».