Від третини до половини депутатів 16 міських рад обласних центрів підпадають під норму законодавства про відкликання місцевих депутатів за результатами другого року своєї діяльності: про це свідчать результати моніторингу, проведеного громадською кампанією «Атестація депутатів місцевих рад».
Моніторингом були охоплені депутати міських рад Вінниці, Запоріжжя, Івано-Франківська, Києва, Кропивницького, Львова, Луцька, Миколаєва, Одеси, Рівного, Сум, Харкова, Херсону, Хмельницького, Черкас та Чернігова.
За підсумками моніторингу можна зробити наступні висновки:
Відсутність оприлюдненої інформації про графік прийому, пропуск більше половини засідань сесій та комісій, відсутність звітування є підставами для відкликання мандату депутата місцевої ради.
Безперечно, війна суттєво вплинула на рівень активності місцевих депутатів у виконанні їхніх обов’язків, але згідно з дослідженнями за попередні роки, результати діяльності місцевих обранців теж були не найкращі.
«Закриті» сайти міськрад, неповні відомості про депутатів і низька активність
Відкритість та прозорість місцевих депутатів оцінювалася за критеріями оприлюднення щодо них повних біографічних відомостей, повних та актуальних відомостей про здійснення прийому громадян, проведення прийому громадян та комунікацію із виборцями.
Найбільша кількість депутатів, щодо яких оприлюднені повні біографічні відомості (інформація про освіту, про досвід роботи, поточне місце роботи, про партійну приналежність, а також фотокартка), за підсумками другого року здійснення повноважень у Львівській (95% депутатів ради), Рівненській (94%) та Луцькій (81%) міських радах.
Водночас в Івано-Франківській, Миколаївській, Хмельницькій та Черкаській міських радах нема жодного депутата, щодо яких були б оприлюднені повні дані, а в Запорізькій, Одеській та Херсонській – по одному такому депутату.
Попри це, щодо всіх депутатів Івано-Франківської та Миколаївської, а також 98% депутатів Запорізької міських рад оприлюднені біографічні відомості, які містять 4 з 5 необхідних компонентів, що загалом є хорошим показником.
Варто відзначити, що Вінницька, Хмельницька та Одеська міські ради з початком широкомасштабного вторгнення закрили доступ до розділів (порталів), де розміщена інформація про депутатів та про організацію ними прийому громадян, мотивуючи це дією правового режиму воєнного стану. Тому на сайтах цих рад можна знайти інформацію про депутатів, які є службовцями ради.
Інформацію про адресу, графік прийому громадян, а також контактні відомості, за якими можна записатися на прийом, оприлюднена щодо всіх депутатів дев’яти міських рад – Івано-Франківська, Кропивницької, Луцької, Львівської, Рівненської, Сумської, Херсонської, Черкаської та Чернігівської міських рад. Також високі показники оприлюднення у Київській (99%), Миколаївській (96%) та Запорізькій (95%) міських радах.
Попри такі хороші показники оприлюднення інформації про здійснення прийому громадян, повнота (адреса, дні, час прийому та контакти) оприлюдненої інформації виглядає значно гірше. Повні відомості про прийом громадян оприлюднили всі депутати лише Івано-Франківської та Кропивницької міських рад. Також високі показники повноти оприлюднення даних про прийом в Сумській (98%), Львівській (93%), Херсонській (92%) та Рівненській (91%) міських радах.
Крім того, що інформація про організацію здійснення прийому громадян має бути повною, такі відомості мають відповідати дійсності, тобто бути актуальними. Так, у всіх депутатів Івано-Франківської та Львівської міських рад відомості про здійснення прийому громадян відповідають оприлюдненим.
Також високий показник актуальності інформації про здійснення прийому громадян в Київській (95%) та Луцькій (95%) міських радах.
Що ж стосується самого прийому громадян, то регулярний (не менше одного разу на місяць) прийом громадян проводять всі депутати лише Львівської міської ради. Крім того, хороші показники мають депутати Івано-Франківської (97%) та Луцької (95%) міських рад.
Депутати Черкаської міської ради найкращі в комунікації із жителями громади через соціальні мережі (в першу чергу, Facebook) – 97% депутатського складу здійснюються регулярну двосторонню комунікацію громадянами, тобто не лише інформують, але й відповідають на коментарі дописувачів.
Також високі показники двосторонньої комунікації мають депутати Львівської (91%) та Івано-Франківської (89%) міських рад.
Найгірше ж комунікують із виборцями депутати Миколаївської та Харківської міських рад – 82% і 63% депутатів відповідно взагалі не здійснюють ні двосторонню комунікацію, ні інформування про свою діяльність.
Комісії більш пріоритетні, ніж сесії
Діяльність місцевих депутатів умовно можна поділити на дві частини – робота із виборцями та робота в міській раді. Робота в міській раді в більшості передбачає участь в засіданнях постійних депутатських комісій та пленарних засіданнях сесій, де приймаються рішення міської ради.
Найбільша кількість депутатів, які відвідали 90% і більше засідань сесій своїх міських рад в Харківській міській раді (63% депутатів). В той же час, жоден депутат Миколаївської міської ради не відвідав більше 90% засідань сесій.
Пропуск більше половини засідань сесій протягом року є підставою для відкликання депутата місцевої ради. Серед 16 міських рад обласних центрів лише в Кропивницькій та Львівській міській раді відсутні депутати, які пропустили більше половини пленарних засідань сесій.
Зазвичай засідання постійних депутатських комісій депутати відвідують гірше, аніж засідання сесій. Проте у 2022 році ситуація виглядає інакше: у 8 з 16 міських рад обласних центрів мають депутатів, які відвідали понад 90% засідань комісій, аніж засідань сесій – Вінницька, Івано-Франківська, Київська, Львівська, Луцька, Миколаївська, Сумська і Чернігівська міська рада.
З іншої сторони, в усіх міських радах є депутати, які пропустили більше половини засідань депутатських комісій.
Найбільше депутатів, які відвідали понад 90% депутатських комісій у Вінницькій міській раді (76%).
Депутати неохоче презентують звіти на зустрічах з виборцями
Не менш важливим у діяльності депутатів місцевих рад є звітування про підсумки своєї діяльності за рік. Відсутність звітування також є підставою для відкликання місцевого депутата.
Закон передбачає, що депутати мають прозвітувати на зустрічі із громадянами та оприлюднити текст звіту. Жодна міська рада не може похвалитися наявністю 100%-м звітуванням своїх депутатів. Більше того, лише в шести міських радах більшість депутатів прозвітували про підсумки своєї діяльності – Львівська (91%), Івано-Франківська (86%), Вінницька (79%), Рівненська (77%), Кропивницька (76%) і Луцька (67%) міські ради.
Публічне звітування на зустрічі із виборцями не зафіксовано у депутатів Івано-Франківської, Київської, Львівської, Рівненської, Сумської та Черкаської міських рад.
З іншого боку, серед тих, хто прозвітував у будь-якій формі, текст звіту оприлюднили 100% депутатів Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Львівської Луцької, Рівненської, Харківської, Херсонської та Черкаської міських рад.
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням.
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проєкт «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».