Війна (не) змінила: підсумки 2-го року повноважень херсонських депутатів

04.07.2023

Війна (не) змінила: підсумки 2-го року повноважень херсонських депутатів

За другий рік каденції діяльність депутатів Херсонської міської ради VIII-скликання зазнала радикальних змін. Традиційно на цей час депутати лише налаштовуються на роботу, й до кінця каденції усереднені результати оцінки попередніх скликань залишались майже незмінними. Проте повномасштабне вторгнення російської федерації порушило цю тенденцію. 3 липня на публічному заході Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень в рамках всеукраїнської громадської кампанії «Атестація депутатів місцевих рад» презентував підсумки діяльності депутатів Херсонської міської ради VIII-скликання за результатами 2-го року здійснення ними своїх повноважень. 

Головними темами заходу стали виклики другого року повноважень та трансформація ролі депутатів Херсонської міської ради — позасесійні повноваження депутатів, проблеми роботи з інформацією та висвітленням діяльності, специфіка роботи під час окупації та після неї. 

Середні оцінки по Україні, порівняння з місцевими показниками. За методикою, оцінювання депутатів міських рад відбувається двома шляхами: за об’єктивними показниками діяльності депутатів і за суб’єктивною експертною оцінкою. Наявність суб’єктивної експертної оцінки обумовлена необхідність адекватного відображенням локального контексту Херсонської міської ради. 


Чи не головним висновком з порівняння середніх результатів по країні стало розуміння, що херсонський депутатський корпус знаходиться не на останньому місці (для Херсона це 2.1 балів, Чернігів 2.1, Одеса 2.0, Миколаїв 1.9, Харків 1.8, а Львів — 4.2 бали). Однак, як зауважив аналітик Причорноморського центру Артем Чайковський, ці результати могли б бути кращі, навіть якщо враховувати складні для регіону обставини. Дев’ять місяців Херсон перебував під окупацією, стільки ж часу депутати були позбавлені можливості виконувати свої обов’язки повною мірою.



Середня оцінка за експертними оцінками є показовою, збільшення показника свідчить про неформальну роботу депутатів з населенням (в Херсоні 2.6, Миколаїв 2.7, Львів — 3.0 бали). В херсонських реаліях підвищення оцінки, у порівнянні з формальними об’єктивними показниками, підтверджує гіпотезу неформальної роботи депутатів та нагальної потреби убезпечити себе та виборців в умовах окупації. 

Деталізація місцевих оцінок. У порівнянні з першим роком каденції 63% депутатів депутати Херсонської міської ради VIII-го скликання погіршили свої оцінки: це 12 депутатів з фракції «Нам тут жити», 5 депутатів з фракції «Європейська Солідарність», 5 депутатів з фракції «Слуга народу», 8 позафракційних депутатів. Варто зауважити, що позафракційними вважались всі депутати, які належали до фракцій заборонених партій — «Блок Сальдо» і «ОПЗЖ». 

14 депутатів зберегли свої показники без змін: 3 депутатів з фракції «Нам тут жити», 1 депутатів з фракції «Європейська Солідарність», 4 депутатів з фракції «Слуга народу», 6 позафракційних депутатів. Здебільшого незмінними залишились негативні оцінки (1-2 бали). 

Т оє депутатів покращити свої оцінки — Євгенія Бєла та Андрій Медведєв (фракція «Слуга народу»), Олександр Ложичев (фракція «Європейська Солідарність»).

Найгірші оцінки отримали два позафракційні депутати — Михайло Опанащенко, Антон Хмаро

Оцінку в 5 балів за об’єктивними показниками не отримав жоден депутат. Лідерами є п’ятеро депутатів, що отримали оцінку в 4 бали: Андрій Медведєв, Євгенія Бєла з фракції «Слуга народу», Олександр Ложичев, Оксана Погомій з фракції «Європейська Солідарність», Віталій Бєлобров з фракції «Нам тут жити». Варто зауважити, що набрати 5 балів за об’єктивними показниками під час окупації було неможливо з технічних причин.

Основні тенденції за критеріями відкритості та прозорість. Проблеми доступності даних про депутатів Херсонської міськради VIII скликання успадковані від попередньої каденції та некоректного трактування персональних даних юридичним відділом міськвиконкому. Запуск нового вебсайту міської ради не призвів до значного поліпшення ситуації, оскільки біографічні дані депутатів залишаються неповними. Лише один депутат, Іван Бебко, надав повні відомості про себе. У інших депутатів наявні тільки фотографії та прізвища. Старий сайт міської ради містив інформацію про склад комісій, відвідування засідань та звіти перед виборцями, але ці дані більшою мірою перенесені на новий сайт без істотних змін. Також, міська рада не вживала заходів щодо захисту конфіденційної інформації на вебсайті ради від можливих шкідливих дій з боку окупаційних сил. 

Відсутність інформації про прийом громадян спостерігається у чотирьох депутатів нової версії сайту Херсонської міської ради: Євгенії Бєла, Михайла Опанащенка, Антона Хмаро та Ірини Ценкер. Вони мають лише контактні електронні адреси у своїх профайлах. 

За винятком цих чотирьох, інші депутати ради вказали адреси, дні, час прийому та контактні дані (особисті номери телефонів, номери телефонів помічників або електронні адреси). Однак, через нинішню ситуацію з російським вторгненням, рекомендується звертатися безпосередньо до депутатів для отримання актуальної інформації щодо проведення прийомів.



https://datawrapper.dwcdn.net/dGeUW/1/ 


Під час аналізу діяльності депутатів Херсонської міської ради VIII скликання не було встановлено проведення  особистого прийому громадян 82% депутатського корпусу. У воєнних умовах лише 18% депутатів, що належать до фракцій "Слуга народу", "Нам тут жити" та "Європейська Солідарність", адаптують роботу до складних обставин і проводять особистий прийом. Ці депутати — Євгенія Бєла, Віталій Бєлобров, Андрій Калита, Олександр Ложичев, Галина Лугова, Алла Малицька, Андрій Медведєв, Ігор Осауленко та Оксана Погомій.


https://datawrapper.dwcdn.net/Z8b8M/1/


Традиційно депутати Херсонської міської ради взаємодіють з виборцями через соціальні мережі, офіційні профілі та помічників, проте формати спілкування зазнали великих змін після вторгнення. Активність депутатів у Facebook відрізняється, деякі з них піддали сторінки самоцензурі. 28 депутатів активно ведуть сторінки, використовуючи двосторонню комунікацію, тоді як 17 депутатів інформують про свою діяльність. Наразі, безпека є основним критерієм доступності особистих каналів комунікації, обмежуючи їх до груп допомоги та перевірених осіб.

Основні тенденції за критеріями доброчесності. За період перед повномасштабним вторгненням відбулось чотири сесії міської ради. В середньому 83% депутатів були присутні на сесіях. Максимальна присутність зафіксована на XII сесії, яка відбулася 17 грудня 2021 року. Депутати мали різний рівень участі: менше 10% засідань відвідав один позафракційний депутат, від 10% до 29% - два депутати, від 50% до 69% - два депутати, від 70% до 89% - 15 депутатів, тоді як більшість (28 депутатів) відвідали від 90% до 100% пленарних засідань.


https://datawrapper.dwcdn.net/fNgC7/1/


Найменшу кількість засідань постійних комісій відвідав один позафракційний депутат. Від 10 до 29% засідань відвідала одна депутатка, від 30 до 49% - чотири депутати, від 50 до 69% - одинадцять депутатів, від 70 до 89% - десять депутатів, та від 90 до 100% засідань відвідали двадцять депутатів.
 


https://datawrapper.dwcdn.net/eP2me/1/


Зазначимо, що після повномасштабного вторгнення засідання ради та комісій були призупинені. Спочатку функції ради делегувалися виконавчому комітету та міському голові для координації місцевих структур влади, проте під час окупації рада припинила свою діяльність. Згодом була створена міська військова адміністрація.

Основні тенденції за критеріями підзвітності. Протягом дев'яти місяців Херсон перебував під окупацією російської федерації, що ускладнило можливість депутатам міської ради працювати з виборцями та встановлювати контакт з громадянами регіону. Незважаючи на складні умови, депутати продовжували виконувати свої обов'язки на місцях, як у Херсоні, так і за його межами. Результатом їхньої діяльності протягом цього випробувального року повинно було стати публічне звітування перед виборцями. 



https://datawrapper.dwcdn.net/ulm4X/1/


Про свою роботу розповіли лише 5 депутатів: 2 представників фракції "Слуга народу" (Євгенія Бєла, Андрій Медведєв), 2 депутати від фракції "Європейська Солідарність" (Олександр Ложичев, Оксана Погомій) та 1 депутат від фракції "Нам тут жити" (Віталій Бєлобров). Попри те, що цього року звітування мало більш формальний характер, 90% депутатів Херсонської міської ради не представили публічні звіти про свою діяльність.

Висновки та бачення громадськості. За минулий рік діяльність депутатів Херсонської міської ради зазнала суттєвих трансформацій. З одного боку, повномасштабне вторгнення рф запустило низку подій, яка усунула депутатський корпус від управління, відібрало їх сесійні, колегіальні повноваження.  З іншого, дії депутатів міської ради стали менш формалізованими та більш незалежними. За цей рік поступово руйнувалась межа між депутатами та їхніми виборцями, вони були вимушені працювати на благо містян пліч-о-пліч. Депутатські прийоми перейшли в цифрове поле, більш того — депутати почали ці прийоми вести. Однак неформалізація депутатської діяльності має певні недоліки, а про деяких депутатів нічого не чути. Це може бути через низьку активність депутата, а може бути через безпекові питання, які мали місце під час окупації. Багато активних депутатів цензурували власну діяльність останнього року і не повернулись назад у публічний простір навіть після деокупації. 

На думку голова Херсонської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» Дементія Бєлого, є необхідність підвищити рівень публічності діяльності депутатів. На його думку, це буде і безпечно, враховуючи умови в яких знаходиться місто наразі, і актуально. Велика кількість містян була вимушена покинути Херсон, але більшість з них намагається не втратити зв’язок з рідним містом. Цифровізація депутатських прийомів, інформувань щодо власної діяльності може слугувати ментально-інформаційним містком з батьківщиною. 

Дотичною до питань цифровізації та інформування виявилась думка громадської активістки Тетяни Шмиги. Вона нагадала, що місто є фронтиром, і будь-яка інформація в публічному просторі може виявитись чутливою, тобто використаною ворогом. А це означає, що потрібно кожну дію зважувати з можливими ризиками. 

Сумісним висновком заходу стало побажання депутатам Херсонської міської ради VIII-скликання виходити «в люди», повертатись в публічний простір, бо навіть без сесійних повноважень увага та підтримка представників влади потрібна херсонцям. 

Більш детально на записі трансляції 

Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати: 
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація» 
 
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння підвищенню рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 15 міських рад обласних центрів України та міста Києва, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проєкт Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України» «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується за підтримки Національного фонду демократії (NED, США) та Міжнародного фонду «Відродження».  За реалізацію заходів проєкту в 16-ти регіонах відповідають представники партнерських громадських організацій.