Від прийняття рішень до оскарження: нові правила адміністративної процедури

Від прийняття рішень до оскарження: нові правила адміністративної процедури

Всеукраїнська громадська кампанії “Атестація депутатів місцевих рад в рамках “Депутатської майстерні” продовжує цикл освітніх вебінарів для представників та представниць місцевих рад, ОМС та всіх зацікавлених сторін. 

Як зберегти і реалізувати функції публічної адміністрації в умовах впровадження нових положень Закону України “Про адміністративну процедуру”? Про це під час вебінару “Нові правила прийняття рішень радою та їх оскарження: адміністративна процедура для всіх” говорили з експертом Андрієм Мацокіним. 

Загалом для учасників вебінару було презентовано основні положення ЗУ “Про адміністративну процедуру” щодо нових правил прийняття рішень радою та їх оскарження:

  1. Адміністративна процедура - визначений законом порядок розгляду та вирішення справи. Адміністративна процедура визначається Конституцією України, цим Законом (тобто ЗАП) та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та з урахуванням практики Європейського суду з прав людини
     
  2. Дія Закону України «Про адміністративну процедуру» не поширюється на відносини, зокрема щодо:
     
    • розгляду звернень осіб, що містять пропозиції, рекомендації про формування державної політики, вирішення питань місцевого значення, а також щодо врегулювання суспільних відносин;
    • державної служби, дипломатичної та військової служби, служби в органах місцевого самоврядування, служби в поліції, а також іншої публічної служби;
    • оскарження процедур публічних закупівель;
    • здійснення оцінки впливу на довкілля. 
       
  3. Адміністративний орган - орган виконавчої влади, орган влади АР Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадова особа, інший суб’єкт, який відповідно до закону уповноважений здійснювати функції публічної адміністрації. Місцева рада є адміністративним органом в частині тих повноважень, в межах яких вона приймає свої акти – рішення.
     
  4. Адміністративний орган розглядає та вирішує справу, а також вчиняє процедурну дію та/або приймає процедурне рішення протягом розумного строку (у найкоротший строк, достатній для здійснення адміністративного провадження), але не пізніше граничних строків, визначених законом. Вирішення адміністративної справи має здійснюватися з найменшими витратами часу та коштів, однак процедурні дії мають бути достатніми та необхідними;
     
  5. Граничний строк вирішення окремих категорій справ встановлюється законом. У разі якщо законом не визначено граничний строк вирішення окремої категорії справ, справа за заявою особи вирішується протягом розумного строку, але не більше тридцяти календарних днів після надходження заяви, а в разі проведення слухання у справі - не більше сорока п’яти календарних днів з дня реєстрації заяви адміністративним органом.
     
  6.  Право на адміністративне оскарження відповідно до цього Закону має особа, яка вважає, що:
    • прийнятим адміністративним актом чи його виконанням порушено або може бути порушено її право, свобода чи законний інтерес;
    • процедурне рішення або дія, бездіяльність адміністративного органу негативно впливає на її права, свободи чи законні інтереси.
       
  7. Суб’єктом розгляду скарги є адміністративний орган вищого рівня (з урахуванням особливостей, визначених частиною третьою цієї статті), якщо інший суб’єкт не передбачений законом. Суб’єктом розгляду скарги, пов’язаної із здійсненням органом місцевого самоврядування делегованого йому повноваження органу виконавчої влади, є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику щодо делегованого повноваження.
     
  8. У разі відсутності адміністративного органу вищого рівня скарга щодо прийнятого адміністративного акта, процедурних рішень, дій чи бездіяльності адміністративного органу подається до того самого адміністративного органу, який прийняв адміністративний акт, вчинив процедурні дії та/або прийняв процедурне рішення чи допустив бездіяльність, що оскаржуються, якщо при ньому створено комісію з розгляду скарг. У разі якщо такий адміністративний орган не утворив комісію з розгляду скарг, скарга на адміністративний акт, процедурне рішення, дію чи бездіяльність адміністративного органу подається до суду
     
  9. Рада є адміністративним органом вищого органу по відношенню до виконавчого комітету ради в межах здійснення ним власних повноважень. Таким чином, якщо будуть складатися скарги на рішення виконавчих органів ради, прийнятих в межах здійснення ними власних повноважень, то суб’єктом розгляду щодо таких скарг буде саме місцева рада.
     
  10. Рада скасовуючи рішення виконавчого комітету не може прийняти нове рішення замість скасованого, оскільки статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачається, що рада може тільки скасування акти виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.


Більше інформації про питання, що розглядалися, можна дізнатися, переглянувши запис вебінару.

Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням.
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»