Сумісність у фракційних голосуваннях: чи існує у Львівській міській раді стала більшість?

16.12.2019

Сумісність у фракційних голосуваннях: чи існує у Львівській міській раді стала більшість?

До складу міської ради у Львові належать 7 депутатських фракцій, жодна з яких не має достатньої кількості голосів для самостійного прийняття рішень. Аналітики Громадянської мережі ОПОРА в межах проекту “Атестація місцевих рад” дослідили наскільки сумісними є голосування між фракціями та як це впливає на загальний політичний клімат у міській раді.

За підсумками місцевих виборів 2015 року до складу Львівської міської ради, подолавши 5% виборчий бар’єр, увійшли представники семи політичних партій. Відтак рада сьомого скликання налічує також і сім фракцій: Об’єднання “Самопоміч” (24 депутати), “Блок Петра Порошенка “Солідарність” (10 депутатів), Всеукраїнське Об’єднання “Свобода” (8 депутатів), «Громадянська позиція» (7 депутатів), Громадський рух “Народний контроль” (6 депутатів), “Українське об’єднання патріотів – УКРОП” (5 депутатів) та Українська Галицька партія (4 депутати), сформованих на основі єдності поглядів або партійного членства депутатів. Впродовж всієї каденції баланс політичних сил не зазнавав змін, за винятком ситуації зі складанням мандату Назаром Бичишиним на користь Олега Берези (Об’єднання “Самопоміч”). Без змін продовжують обіймати свої посади секретар ради Анатолій Забарило та міський голова Андрій Садовий. 

Прийняття рішень у радах місцевого рівня, на відміну від Верховної Ради України, не прив’язується до постійної співпраці між представниками політичних сил у форматі коаліції. Проте знаючи, що жодна із фракцій Львівської міської ради не має абсолютної більшості голосів для ухвалення рішень, ми вирішили проаналізувати, як у кількісних показниках виглядає співпраця між політичними партіями, котрі спираючись на існуючі можливості та умови, об'єднуються задля реалізації поставленої мети. 

Для моніторингу сумісності фракційного голосування нами було використано відкриту базу даних сервісу «LVIV.RADA4YOU.ORG». Згідно із методологією обчислень, підтриманим фракцією голосуванням є голосування, в ході якого не менше як половина плюс один депутат її складу віддали свої голоси «за». За допомогою ресурсу нам  вдалося опрацювати динаміку голосувань львівських депутатів впродовж усього скликання.

Результати дослідження свідчать, що більшість у Львівській міській раді успішно працює завдяки стабільній взаємодії між трьома партійними силами. Голосування депутатів “Громадянської позиції» є на 68%, а “Блоку Петра Порошенка “Солідарність” - на 65% найбільш близьке до голосування найбільшої фракції Об’єднання “Самопоміч”. Загальна чисельна перевага цієї частини депутатського корпусу (41 із 64 депутатів) за умови стабільно схожій позиції забезпечує успішний розгляд більшості питань порядку денного.



У межах 55-58% коливається загальний показник сумісності голосування Об’єднання “Самопоміч” із депутатами «Народного контролю». І якщо за результатами попередніх спостережень ми відзначали доволі високу фреквентність (частоту співпадіння голосувань) у голосуваннях депутатів в цієї фракції та “Українського об’єднання патріотів - УКРОП”, то станом на сьогодні говорити про координовану між ними співпрацю немає підстав. Показник сумісності голосувань цих двох фракцій за весь період функціонування ради сьомого скликання складає 45%, що радше свідчить про подібність моделей поведінки фракцій у сесійній залі, ніж про усталену постійну опозиційну стратегію двох сил. При цьому очевидно, що попри періодичну критику більшості, голосування депутатів «Народного контролю» на 55% сумісне із голосуванням Об’єднання «Самопоміч» та на 58% із голосуванням «Громадянської позиції», а відтак позиції більшості цим представникам ближчі за погляди опозиції.



Традиційній більшості у складі Об’єднання «Самопоміч», «Громадянської позиції» та “БПП «Солідарність» протиставляються фракції ВО “Свобода” і Української Галицької партії, які сумарно налічують 12 депутатів (19% мандатів). Вони формують так звану «опозицію» у міській раді, хоча і не координують своєї діяльності. До того ж депутати “Свободи” та УГП мають доволі різні показники сумісності голосувань з іншими п’ятьма фракціями ЛМР: середня сумісність для «Свободи» коливається в межах 30-35%, тоді як у УГП дорівнює 17%. Такий низький показник сумісності голосування УГП з усіма іншими фракціями свідчить про перебування політичної сили у глибокій опозиції до усього депутатського корпусу.


https://infogram.com/lviv-sumisne-golosuvannya-1hxr4zrj9pyo6yo

Згідно з даними, які містяться на порталі, станом на початок грудня у Львівській міській раді сьомого скликання відбулося 8643 голосування. Спостереження демонструють, що як у фракцій умовної більшості, так і у опозиції, найвищі показники сумісності голосувань в усіх фракцій Львівської міської ради саме із Об’єднанням “Самопоміч”.

Проте слід пам’ятати також і про те, що зазвичай більшу частину (80-85%) порядку денного пленарних засідань складають дрібні питання дозвільного характеру (затвердження проектів землеустрою, передача/продовження оренди, розробка технічної документації тощо). Саме вони, здебільшого, і становлять «спільний знаменник» у голосуваннях різних фракцій. У той же час питання, що мають безпосередній вплив на політичний, економічний, соціальний, культурний розвиток міста нерідко стають предметом дискусій. Поєднуючи пов’язані між собою проекти рішень у тематичні блоки – «політики», за допомогою вже згаданого вище ресурсу «LVIV.RADA4YOU.ORG» можна відстежувати позиції як окремих депутатів, так і окремих партій. 

Так, на прикладі голосування депутатів Львівської міської ради за бюджет 2016-2020 рр. можна підтвердити існування міцної коаліції у складі чотирьох фракцій: Об’єднання “Самопоміч”, “Блок Петра Порошенка “Солідарність”, “Громадянська позиція” і “Народний контроль”, які забезпечують прийняття основного фінансового документа міста впродовж останніх п’яти років. Впродовж 2016-2019 рр. відмінною у цьому питанні була позиція депутатів Української Галицької партії, які принципово відстоювали відкритість та прозорість бюджетного процесу, не голосуючи за відповідні ухвали. На позачерговому пленарному засіданні 29 листопада депутати УГП підтримали бюджет, вочевидь не маючи зауважень по дотриманню законодавчих вимог щодо вчасного оприлюднення проекту бюджету, його обговорення із залученням фахівців та цільового використання передбачених коштів. Проте вже традиційно у голосуванні за головний фінансовий документ міста, із позицією більшості  розходяться результати голосування депутатів фракції ВО “Свобода” і “Українського об’єднання патріотів – УКРОП”. Вони переважно уникають голосування за бюджет, аргументуючи це розбіжностями у пріоритетах бюджетних витрат, а також звинуваченням більшості у нераціональній витраті коштів. 

Моніторинг роботи депутатського корпусу свідчить про існування у Львівській міській раді умовної більшості, яку формують партія міського голови Об’єднання “Самопоміч” (24 депутати) разом з «Громадянською позицією» (7 депутатів) і “Блоком Петра Порошенка “Солідарність” (10 депутатів). Спільними зусиллями депутатів цих політичних сил на пленарних засіданнях приймається більшість питань порядку денного. Однак в умовах наближення чергової виборчої кампанії, перед місцевими політичними силами з’являється чимало викликів, які здатні поставити під загрозу злагодженість дій у сесійній залі.

Автор Анжеліка Зозуля

Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»
За постійними оновленнями кампанії можна стежити:
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»

За додатковою інформацією про здійснення ініціативи у Львівській області звертайтесь до представництва Громадянської мережі ОПОРА у Львівській області
тел.: 098-765-86-22
e-mail: lviv@opora.org.ua
                                      
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізовується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». У місті Львів за реалізацію ініціативи відповідає Львівська обласна організація «Громадянська мережа «ОПОРА».