Перша половина осені виявилася для депутатів Херсонської міської ради результативною. За півтора місяці вони провели майже третину пленарних засідань всього 2019 року. В рамках всеукраїнської кампанії “Атестація депутатів місцевих рад” ми ознайомимо вас із резонансними голосуваннями депутатів Херсонської міської ради.
У вересні-жовтні відбулося шість пленарних засідань двох чергових сесій та ще трьох позачергових. Як же депутати виконували свій обов’язок відвідування сесій?
Два депутати пропустили всі шість пленарних засідань. Це – Сергій Жуйков та Віктор Шевчук. Вони традиційно пропускають засідання сесій, а депутатський корпус не реагує на їхні пропуски, хоча громадські організації вже неодноразова закликали позбавити цих депутатів мандатів за велику кількість пропусків пленарних засідань. Ще три депутати Андрій Дмитрієв, Юрій Кирилов та Сергій Собчук були лише на одному з шести пленарних засідань.
Більше половини вересневих та жовтневих засідань пропустили п’ять депутатів – Алла Беліченко, Михайло Линецький, Леонід Ремига, Олег Черненко та В’ячеслав Яременко.
Але все ж таки більшість, а саме 32 депутати, продемонстрували відмінну дисциплінованість, відвідавши або всі шість засідань, або п’ять з шести засідань. З них 22 депутати відвідали всі шість засідань. Це: Сергій Волошинов, Іван Горланов, Ігор Грек, Оксана Д’якова, Олексій Заболотний, Дмитро Ільченко, Лариса Леонова, Станіслав Лисюк, Олександр Ложичев, Олена Мазур, Ольга Маренчук, Євген Назарян, Роман Підперигора, Катерина Пушкарьова, Олег Романюк, Ігор Семенчев, Валентин Сух, Ігор Токарев, Станіслав Трошин, Віталій Урбанський, Єгор Устинов та Ірина Ценкер.
Серед важливих питань, які розглядалися на пленарних засіданнях сесій, були зміни до бюджету, виділення грошей на забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсуліну, ліквідація Херсонського комунального ринку, зміни до програм щодо благоустрою міста, утримання кладовищ, ефективного використання енергетичних ресурсів та енергозбереження в системі житлово-комунального господарства, програми сталої роботи житлового господарства міста, програми ефективної роботи та реформування житлово-комунального господарства тощо. Нарешті була розглянута резолюція громадських слухань щодо причалу у Гідропарку. Ці слухання проводилися ще у червні.
Ухвалювалися й політичні рішення. Так, на позачерговому засіданні 8 жовтня депутати звернулися до президента України та Верховної Ради України щодо недопущення капітуляції України у російсько-українській війні, в якому виступили категорично проти плану реалізувати так звану "формулу Штайнмайєра". Були й спроби відправити міського голову у відставку, але це питання не отримало підтримку депутатів.
У своєму огляді ми вирішили проаналізувати голосування за двома найбільш резонансними питаннями, до яких вже багато місяців прикута увага громадськості. Це питання передачі в оренду ТОВ «Смарт-Мерітайм груп» землі під Херсонським суднобудівним заводом та питання погодження отримання кредиту Європейського банку реконструкції та розвитку на отримання нових тролейбусів.
Черговий розгляд питання передачі землі, на якій знаходиться Херсонський суднобудівний завод ТОВ «Смарт-Мерітайм груп» був драматичним.
Нагадаємо, що власником ТОВ «Смарт-Мерітайм груп» є олігарх та один з лідерів «Опозиційного блоку» Вадим Новинський. Ця приватна кампанія багато років володіє Херсонським суднобудівним заводом – одним з колишніх головних підприємств нашого міста. За багато років кількість робітників на заводі зменшилася у кілька разів. А територія заводу залишилася і компанія поставила собі за мету отримати цю землю у приватну власність. Питання власності землі під суднобудівним заводом вже неодноразово вносилося до сесійної зали міської ради. Нагадаємо, що громадськість була категорично проти передачі землі. Так, Громадська рада при Херсонському міському голові закликала не голосувати по цьому питанню. Одна з причин: за інформацією представників громадськості, завод заборгував місту за оренду порядку 300 млн грн. Друга причина – політична. Є стійка недовіра з боку представників громадськості до власника «Смарт груп» Вадима Новинського. Червнева сесія вже розглядала це питання. Тоді з 37 депутатів «за» передачу в оренду проголосувало 25 депутатів.
27 вересня на пленарне засідання 31 сесії міської ради знову було винесено відразу два питання на тему землі «Смарт-Мерітайм груп». Перше – традиційна спроба передати цьому товариству в оренду землю з подальшим викупом землі. Друге питання – без права викупу. Навколо цієї різниці й розгорілася справжня боротьба.
«За» оренду землі під Херсонським суднобудівним заводом з правом подальшого викупу проголосували десять депутатів з тридцяти трьох, які були присутні на сесії. Це міський голова Володимир Миколаєнко та більшість присутніх депутатів, які входять або входили до «Опозиційного блоку» (Олексій Заболотний, Єгор Устинов, Юрій Марієв та Антон Хмаро). До них приєдналися ще три депутати від «Нашого краю» (Ігор Грек, Ольга Маренчук та Роман Підперигора) та один з Радикальної партії Олега Ляшка (Сергій Білоковиленко) й позафракційна депутатка, яка обиралася від “БПП «Солідарність» Ірина Ценкер.
Два депутати проголосували проти - Дмитро Ільченко (ВО «Батьківщина») й Олена Мазур (УКРОП). Ще два депутати від ВО «Батьківщина» «утрималися». Це Катерина Пушкарьова та Олег Черненко.
19 депутатів не голосували з цього питання. І питання знову не пройшло. Після провалу передачі із правом викупу розглядалося питання передачі «Смарт-Мерітайм груп» землі суднобудівного заводу, але вже без права викупу.
Розгляд компромісного питання був не менш драматичним. Депутати голосували… п’ять разів. Перше спроба передачі землі в оренду була провалена. «За» проголосувало двадцять депутатів з тридцяти. Утрималися – Антон Хмаро (Опозиційний блок) та Олексій Заболотний (позафракційний, який обирався по спискам «Опозиційного блоку»). Не голосували вісім депутатів – Дмитро Больбот та Оксана Матусевич («Наш край»), Олег Черненко (ВО «Батьківщина»), всі три присутніх на засідання депутати ВО «Свобода» Олександр Ложичев, Євген Матковський, Віталій Урбанський, Оксана Д’якова («Радикальна партія Олега Ляшка») та Станіслав Лисюк («Опозиційний блок»).
Потім це питання голосуванням повернули для повторного голосування. «За» повернення цього питання проголосувало двадцять вісім депутатів, у тому числі депутати, які не перед тим не голосували (ВО «Свобода», ВО «Батьківщини», УКРОПу тощо). Повернули, щоб знову провалити голосування. «За» передачу в оренду голосували – двадцять чотири депутати (на чотири більше), а вісім не проголосували. Хто ж не проголосував цього разу? Знову вся фракція ВО «Свободи» у повному складі депутатів Іван Горланов, Олександр Ложичев, Євген Матковський, Віталій Урбанський, Дмитро Больбот («Наш край»), Олег Черненко (ВО «Батьківщина»), Станіслав Лисюк («Опозиційний блок»).
І знову депутати повернули питання про оренду на розгляд сесії. Цього разу «за» повернення проголосували 29 депутатів. Не голосувало три депутати Антон Хмаро та Станіслав Лисюк («Опозиційний блок») та Олег Черненко (ВО «Батьківщина»)). І вже останній раз проголосували ті ж самі 29 депутатів, а не голосували ті ж самі три депутати.
Після голосування депутати, які підтримали рішення віддати землю Херсонського суднобудівного заводу в оренду, пояснили свою позицію. На їхню думку це рішення про передачу землі в оренду зможе розблокувати питання отримання платні за оренду, яку до цього часу ніхто не платив. Що ж, будемо жити – побачимо – чи дійсно підтримка депутатів розблокує питання надходжень до бюджету за оренду землі.
Одне із найбільш резонансних питань останніх кількох років розглядалося на позачерговій сесії 16 жовтня й було пов’язане з майбутнім міського комунального пасажирського транспорту.
В цей день депутати повинні були поставити крапку в питанні отримання коштів кредиту від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР) на модернізацію тролейбусної мережі та покупку нових тролейбусів. Починаючи з 2014 року городяни називають однією з найгостріших комунальних проблем ситуацію із пасажирським транспортом. Приватні підприємці, які організовують пасажирське перевезення на абсолютній більшості маршрутів міста, вже кілька разів оголошували ультиматум місту, піднімаючи плату за проїзд. Херсонці багато років нарікають на якість пасажирських перевезень, незадовільний стан автобусів, на те, що ввечері після 19-00 автобуси та тролейбуси майже не їздять.
Одним із виходів з транспортної кризи місцеві політики бачили в розвитку тролейбусної мережі. Але й в цьому питанні не було однозначності: міське комунальне підприємство «Херсонелектротранс» знаходиться в багаторічних боргах по зарплатні та постійно вимагає від міської ради грошей на компенсацію проїзду соціальних категорій громадян та гасіння штрафів, компенсацію за використану електроенергію. На думку окремих політиків та представників громадськості ці вимоги є перебільшеними, а питання розвитку тролейбусної справи є політизованим, бо очолює «Херсонелектротранс» перший номер партійного списку у Херсонську міську раду «Опозиційного блоку» Єгор Устинов і будь-які грошові питання розглядаються в політичній площині.
Напередодні в громаді розгорнулася дискусія. Противники рішення надання дозволу на отримання кредиту називали слабкі, на їхню думку сторони цього кредиту. Найголовнішою загрозою називалася необхідність віддавати відсотки та тіло кредиту у євро. На фоні нестабільного курсу це є загрозою для економіки міста. Серед інших – відсутність достатньої кількості водіїв, зарплатні для того, щоб утримати професіоналів, корупцію, за якою кошти будуть розкрадатися. Додавалися й політичні причини – напередодні місцевих виборів зміцнення «Херсоноелектротранса» може дати невиправдані електоральні переваги партії «Опозиційна платформа «За життя!», до якої нещодавно перейшов пан Устинов.
Тим не менше, частина експертів, які активно займаються реформування пасажирського транспорту в місті, вважають, що кредит дасть новий поштовх у вирішення багаторічних проблем перевезень пасажирів.
На фоні того, що єдиної точки зору у цьому питанні не було, думка депутатів, які зібралися на позачергове пленарне засідання 16 жовтня, була одностайною. Всі тридцять п’ять присутніх депутатів вирішили надати ЄБРР гарантії щодо боргових зобов’язань міста. Фактично, ті, хто не захотів голосувати цього разу просто не прийшли на сесію, бо головним питанням сесії були лише тролейбуси.
Хто ж голосував «за» це рішення? Сам Єгор Устинов та його група тепер вже позафракційних депутатів, які вийшли з «Опозиційного блоку» Алла Беліченко, Олексій Заболотний, Артем Кіяновський.
Загалом, підтримали це рішення три фракції у повному складі: ВО «Батьківщина» Дмитро Ільченко, Катерина Пушкарьова, Станіслав Трошин та Олег Черненко, фракція ВО «Свобода» Іван Горланов, Олександр Ложичев, Євген Матковський, Віталій Урбанський, фракція Радикальної партії Олега Ляшка Сергій Білоковиленко та Оксана Дьякова. Й присутні депутати з чотирьох інших фракцій: шість з дев’яти депутатів «Нашого краю» Ігор Грек, Ольга Маренчук, Оксана Матусевич, Роман Підперигора, Володимир Сальдо та Ігор Семенчев, три чотирьох депутатів фракції «УКРОП» Вікторія Борисевич, Олена Мазур та Євген Назарян, три депутати з шести фракції БПП «Солідарність» Сергій Волошинов, Олександр Кривчун, Олена Урсуленко та Станіслав Лисюк - один з трьох депутатів, які залишилися в «Опозиційному блоці» після виходу з неї групи Єгора Устинова.
Також «за» проголосували позафракційні депутати, які обиралися від “БПП «Солідарність» Галина Лугова, Леонід Ремига, Ірина Ценкер, ВО «Самопоміч» Валентин Сух, Ігор Токарєв та Михайло Чемерис й ВО «Батьківщини» Лариса Леонова. Це рішення також підтримав міський голова Володимир Миколаєнко.
В рамках всеукраїнської кампанії Атестації депутатів місцевих рад ми будемо й далі знайомити вас із резонансними голосуваннями депутатів Херсонської міської ради.
Наразі за постійними оновленнями кампанії можна стежити:
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»
За додатковою інформацією про здійснення ініціативи в місті Херсоні звертайтесь до: Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень, тел. +38 (050) 396 6752, e-mail admos@ukr.net
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».