Практика надання депутатської матеріальної допомоги у Львівській міській раді

Практика надання депутатської матеріальної допомоги у Львівській міській раді

У Львівській міській раді існує практика надання одноразової матеріальної допомоги на виконання депутатами своїх повноважень. Така можливість, на відміну від народних депутатів, не передбачена українським законодавством, проте допустима у рамках місцевої ініціативи за рахунок коштів міського бюджету.

У Львові така практика була започаткована міською радою ще у 2007 році, і з того часу щороку сума коштів визначається відповідно до ухвали міської ради про міський бюджет Львова на відповідний рік. Надання депутатської допомоги регламентується ухвалою №1372 від 26 грудня 2016 року “Про внесення змін до ухвали міської ради від 15.03.2007 № 676 “Про затвердження Положення про надання одноразової матеріальної допомоги на виконання депутатських повноважень для мешканців м. Львова”.

У відповідності до затвердженого бюджету Львова на 2019 рік, на виконання депутатських повноважень було передбачено 9,6 млн грн, що становило 1,8% від суми витрат на соціальний захист та соціальне забезпечення (507 млн грн) у поточному році, або 0,15% від суми усіх видатків міського бюджету (6,2 млрд грн).

Проте звіт за другий квартал 2019 року про надання одноразової матеріальної допомоги станом на 1 липня показує, що на потреби депутатської діяльності було виділено 12,8 млн грн. Іншими словами, по 200 тис. грн з розрахунку на кожного з 64 депутатів Львівської міської ради.

Станом на 1 липня поточного року депутати Львівської міської ради вже видали матеріальну допомогу на загальну суму 11,7 млн грн, що становить 91,4% від загальної суми фонду депутатської діяльності на 2019 рік. Досі невикористаним залишається 1,1 млн грн.

14 львівських депутатів, а саме Маряна Батюк, Любомир Босаневич, Юлія Гвоздович, Андріян Гутник, Михайло Дідух, Остап Доскіч, Максим Коляда, Юрій Кужелюк, Юрій Мельник, Юрій Моравський, Христина Паньків, Володимир Ропяк, Ігор Стояновський, Дмитро Чунис протягом першого півріччя вичерпали усю суму, яку було виділену їм для виконання депутатських повноважень. Таким чином, протягом наступних шести місяців вони будуть змушені відмовити у наданні одноразової матеріальної допомоги усім, хто звертатиметься до них. 

Разом з тим у тих 50 обранців, які ще не використали всю суму депутатського фонду, у резерві залишаються відносно невеликі суми. Найбільший залишок мають Андрій Дворакевич (92,5 тис. грн), Ірина Сердюк (86 тис.), Роман Іванців (78 тис.), Іван Рудницький (69,5 тис.), Андрій Шевців (64,5 тис.), Григорій Козловський (63 тис.), Тарас Кльофа (62,5 тис.), Ольга Посипанко (59 тис.), Андрій Пундор (58 тис.), Макіян Лопачак (54,5 тис.), Ігор Корончевський (50 тис.), Олег Береза (44,4 тис.) та інших. Загалом станом на середину року у більшості депутатів Львівської міської ради залишаються незначні кошти, що є загальною практикою багатьох років, коли депутати роздають більшу половину коштів протягом першого кварталу.

Станом на 1 липня депутати Львівської міської ради зробили 4 410 подань до управління соціального захисту на основі звернень громадян про надання одноразової матеріальної допомоги. Кількість таких подань від різних депутатів помітно відрізняється, що напряму впливає на суму коштів, які надаються ними у формі одноразової допомоги. Тут існує різна практика. Одні депутати вважають за потрібне надавати допомогу меншій кількості людей, проте з відносно великими сумами (переважно для лікування), тоді як інші – менші суми для більшої кількості осіб, що звертаються (переважно для осіб, які перебувають у матеріальній скруті). 

Наприклад, серед тих 14 львівських обранців, які вже вичерпали усі кошти депутатського фонду, Михайло Дідух і Андріян Гутник надали допомогу для 133 та 111 осіб відповідно, тоді як їхні колеги Юрій Мельник і Остап Доскіч – лише для 31 та 35 осіб відповідно, що вказує на те, що останні два депутати надавати втричі більші суми тим, хто до них звертався. 

Серед усіх депутатів ЛМР станом на середину поточного року найбільшу кількість допомоги, а значить у найменших сумах надали Віталій Свіщов (151 подання при залишку в його фонді 200 грн), Олег Береза (140 подань при залишку у фонді 44,4 тис. гривень), Олег Сорочкін (130 подань при залишку 12,8 тис.), Роман Грицевич (128 подань при залишку у фонді 28 тис. грн), Сергій Івах (127 подань при залишку 28,5 тис. грн), Назар Палідович (112 подань при залишку у фонді 4,5 тис. грн). Натомість найменшу кількість подань, проте з найбільшими сумами допомоги надали Юлія Хомчин (14 подань при залишку у фонді 6 тис. грн), Ольга Посипанко (16 подань при залишку 59 тис. грн), Олена Пасевич (20 подань при залишку 7 тис. грн), Маркіян Лопачак (24 подання при залишку 54,5 тис. грн), Анна Мармуляк (25 подань при залишку 7,5 тис. грн), Петро Адамик (26 подань при залишку 9,5 тис грн) та інші. Право визначати кому з тих громадян, які звернулися до депутата, а також розмір матеріальної допомоги залишаються пророгативою самого обранця.  

Якщо резюмувати практику використання депутатського фонду для надання матеріальної допомоги, то, по-перше, важливо розуміти, що розпорядником коштів є управління соціального захисту, а не депутат міської ради. По-друге, дані кошти не можуть бути використані депутатом для покриття витрат на здійснення депутатської діяльності, незважаючи на те, що депутати місцевих рад працюють на неоплачуваній основі. По-третє, обранець виступає лише посередником у процесі виділення коштів, що відбувається у безготівковій формі. По-четверте, депутат міської ради визначає розмір допомоги та скеровує подання з пакетом документів в управління соціального захисту. По-п’яте, розмір одноразової матеріальної допомоги визначає депутат міської ради у кожному конкретному випадку залежно від матеріального стану та складності проблеми заявника, але не менше 500 грн. У разі, якщо загальна сума додаткової матеріальної допомоги особі перевищує 30 тис. грн, рішення про надання додаткової матеріальної допомоги цій особі погоджується з постійною комісією гуманітарної політики.

Згідно з положенням, матеріальна допомога з депутатського фонду надається одній особі один раз на рік. В окремих випадках матеріальна допомога може надаватися одній особі більше одного разу на рік за поданням депутата міської ради, який хоче надати мешканцю м. Львова додаткову матеріальну допомогу, за погодженням з постійною комісією гуманітарної політики.

Для отримання допомоги мешканці повинні звернутися із заявою безпосередньо до депутата міської ради на особистому прийомі. Підставою для здійснення виплати одноразової матеріальної допомоги на виконання депутатських повноважень для мешканців м. Львова є наказ начальника управління соціального захисту Департаменту гуманітарної політики ЛМР, який видається на підставі подання депутата міської ради та підтверджуючих документів.


Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад».
В соціальній мережі Facebook.

За додатковою інформацією про здійснення ініціативи у Львівській області звертайтесь до: Тарас Радь, представник Громадянської мережі ОПОРА у Львівській області
тел.: 098-765-86-22
e-mail: lviv@opora.org.ua
    
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізовується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». У місті Львів за реалізацію ініціативи відповідає Львівська обласна організація «Громадянська мережа «ОПОРА».