Критерії оцінювання атестації депутатів місцевих рад. Відвідування сесій місцевих рад

17.11.2019

Критерії оцінювання атестації депутатів місцевих рад. Відвідування сесій місцевих рад

Сьогоднішній матеріал присвячений одному з ключових критеріїв оцінювання роботи депутата місцевої ради — участь у пленарних засіданнях ради до складу якої він входить, що є однією з ключових функцій депутата місцевої ради. Саме в ході пленарних засідань ради розглядаються важливі для громади питання, і в депутата таким чином є можливість вплинути на вирішення проблем свого міста через участь в голосуваннях, обговоренні представлених на голосування проектів рішень, або ж пропозицію власних напрацювань . 

Відповідно до статті 20 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради зобов'язаний бути присутнім на пленарних засіданнях ради. У разі неможливості відвідати засідання, депутат місцевої ради повідомляє про це особі, яка очолює відповідний орган. Однак, частина депутатів нехтує цим обов’язком, посилаючись на те, що депутатська робота ведеться на громадських засадах, тому потрібно шукати інше джерело постійного доходу. А від так не завжди є час для того, щоб прийти на пленарне засідання.  


https://provce.ck.ua/ сесійна зала Черкаської міської ради

Зауважимо, що відповідно до ст. 32 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» на час сесії, а також для здійснення депутатських повноважень в інших передбачених законом випадках депутат місцевої ради звільняється від виконання виробничих або службових обов'язків. У разі здійснення депутатських повноважень у робочий час депутату місцевої ради за основним місцем роботи відшкодовуються середній заробіток та інші витрати, пов'язані з депутатською діяльністю, за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.

Законодавець для випадків систематичних пропусків засідань ради передбачив санкцію: у разі пропуску депутатом протягом року більше половини пленарних засідань ради, місцева рада може звернутися до виборців з пропозицією про відкликання такого депутата.  

oblrada.odessa.gov.ua

Як виглядає процедура відкликання місцевого депутата?
Перш за все скликаються збори виборців, на яких має бути присутніми визначена законом кількість виборців. Наприклад, для відкликання депутата сільської, селищної ради ця кількість складає не менше 30 осіб. Для відкликання депутата міської ради міста районного значення — не менше 100 осіб. Для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради не менше 300 осіб. Та не менше 400 осіб для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради.

Ці збори затверджують склад ініціативної групи осіб, які проводитимуть збір підписів за відкликання депутата. Далі – збір підписів. Їх можна збирати не тільки на тому окрузі, де безпосередньо балотувався депутат, а й серед виборців усього міста. Після перевірки зібраних підписів, територіальна виборча комісія, за умови, що всіх попередніх процедур було дотримано, приймає відповідне рішення. Мандат отримує наступний у рейтинговому списку кандидат.

На практиці ж відкликати депутата, який регулярно пропускає сесії доволі складно. Яскравий приклад – це депутат Чернігівської міської ради Андрій Заїка, який не був присутнім на жодному засіданні міської ради. Він був обраний за списками політичної партії «Об’єднання «Самопоміч», пізніше був виключений з фракції. Представники партії ініціювали процедуру відкликання депутата, проте безрезультатно.


Оголошнння про проведення зборів за відкликання депутата Чернігівської міської ради Андрія Заїки
 
Неуспішною ініціатива виявилась саме на першому етап процедури відкликання депутатів: зібранні ініціативної групи громадян.  Чернігівська партія «Самопоміч» розмістила в місцевих ЗМІ та на своїй сторінці у Facebook повідомлення про проведення зборів громадян для відкликання місцевого депутата Андрія Заїки. Проте, необхідних 300 осіб на збори так і не зібрались. Такі випадки неуспішних спроб відкликати місцевого депутата не є одиничними. Виходить, що ефективно протидіяти систематичним прогулам з боку депутатів в такий спосіб неможливо. Нерідко місцеві депутати виправдовують пропуски активною роботою в «своєму окрузі».  Проте саме можливість брати участь в підготовці та прийнятті рішень радою і відрізняє депутата від будь-якого небайдужого громадянина, який без представницьких функцій в раді може вирішувати локальні проблеми своєї прибудинкової території. В цих умовах, запитанням залишається – наскільки ефективно депутат виконує свої представницькі функції, якщо не з’являється на сесіях ради. 

Окрему проблему представляють випадки, коли депутати знаходяться у сесійній залі виключно під час розгляду цікавих їм проектів рішень.  Наприклад, як у Львівській та Одеській міських радах, або ж Одеській обласній раді, де кількість депутатів впродовж всієї сесії коливається.  Коливання кількості присутніх у залі депутатів можуть призвести до відсутності кворуму, необхідного для прийняття рішень. А від так робота ради стає неможливою. В таких випадках нерідко трапляється і так, що депутати покидають сесійну залу, залишивши у системі для голосування свою картку. Далі карта може використовуватись для голосування, без присутності самого її власника, або, як кажуть в народі – «кнопкодавства». Чому це явище є негативним – ми розкажемо вже в наступному нашому матеріалі. 


Кнопкодавство на сесії Одеської обласної ради. Аркадій Губерник голосує за Марину Зінченко.

Наразі за постійними оновленнями кампанії можна стежити: 
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація» 
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».