Критерії оцінювання атестації депутатів місцевих рад. Проведення прийому громадян

30.10.2019

Критерії оцінювання атестації депутатів місцевих рад. Проведення прийому громадян

Продовжуємо знайомство з критеріями оцінювання депутатів в рамках кампанії «Атестація депутатів місцевих рад». Як ви вже знаєте з попереднього матеріалу, оцінювання проводиться за 22 критеріями, одним з яких є критерій проведення особистого прийому депутатом місцевої ради.

Відповідно до п.5 ст. 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», депутат зобов’язаний визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців; розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади; вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.

Законодавець чітко визначає, що проведення прийому депутатом місцевої ради є не можливістю, якою можна скористатись, а можна й ні, а чіткою вимогою закону. Саме через дотримання цієї норми закону депутати місцевої ради мають проводити найбільш активну роботу із громадянами. Під час прийому депутат отримує від громадян пропозиції, звернення, заяви і скарги, на основі яких вже під час роботи в постійних депутатських комісіях та сесійній залі має можливість вживати заходи щодо забезпечення їх оперативного вирішення.

Нерідко зустрічається практика, коли прийом громадян проводить помічник-консультант депутата місцевої ради, що дозволяє проводити прийом громадян частіше. Однак закон України наголошує на обов’язковій присутності депутата бодай раз на місяць під час проведення прийому громадян.

Є депутати, які здійснюють прийом громадян один і більше разів на тиждень. Така практика є ефективною з тієї точки зору, що приймальню може відвідати більша кількість охочих. До того ж, це дає можливість збільшити час, який приділяється одному громадянину та його проблемі під час прийому. 

Звичайно, що для організації прийому громадян необхідно мати відповідне приміщення. В цьому напрямку існують різні підходи: використання приймальні політичної партії, організація власної приймальні для реалізації своїх представницьких функцій. Є випадки, коли місцеві ради виділяють власне приміщення для спілкування місцевих обранців з виборцями, або навіть виділяють депутатам приміщення комунальної власності. Трапляється і так, що депутати здійснюють прийом громадян на робочому місці. Втім, у таких випадках неможливо відокремити реалізацію депутатом своїх робочих обов’язків від представницьких, а також відокремити звернення за їх походженням. Зазвичай у таких випадках і громадяни вкрай рідко наносять візити саме депутату. Яскравий приклад – здійснення прийому лікарем, який є депутатом, на своєму робочому місці в робочі години.  

Важливо також розуміти, що проведення прийому громадян у неробочий час збільшує доступність самого депутата і підвищує можливість виборців звернутись стосовно наболілої проблеми. 

Не зайвим буде й нагадати, що закон не обмежує прийом депутата винятково для громадян, які проживають в межах округу, в якому депутата обрано. Закон говорить саме про проведення прийому громадян і членів всієї територіальної громади. Окрім того, за виборчою системою, за якою відбувались місцеві вибори, виборчі округи використовувались для номінування кандидатів, проте визначним для перемоги депутатів було не отримання найбільшої кількості голосів громадян серед виборців округу, а кількість голосів, які кандидат отримував у порівнянні зі своїми однопартійцями. Ефектом від такої системи є умовно «порожні» округи, де взагалі жоден з кандидатів не потрапив до ради, або ж навпаки, округи, через які до ради потрапило два чи навіть три депутати. З огляду на здійснення прийому громадян, у таких випадках доречним виглядає закріплення всіх депутатів ради за певними округами для рівномірного охоплення всіх громадян населеного пункту. Втім, навіть у такому випадку депутат не може відмовляти в здійсненні прийому громадянину, якщо він не проживає в межах виборчого округу, за яким депутата закріпила рада. 

Наразі за постійними оновленнями кампанії можна стежити: 
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація» 
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».