Критерії оцінювання атестації депутатів місцевих рад. Інформування про проведення прийому громадян

06.11.2019

Критерії оцінювання атестації депутатів місцевих рад. Інформування про проведення прийому громадян

Важливою складовою депутатського прийому громадян як критерію «Атестації депутатів місцевих рад» є інформування про цей самий прийом.

Відповідно до частини 5 ст. 10 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», депутат зобов’язаний визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян і вести його регулярно, не рідше одного разу на місяць. У деяких радах, наприклад, у Львівській міській, ця норма прописана також у регламенті самої ради. Крім того, в регламенті зазначається, що відповідну інформацію депутати мають передати до секретаріату ради для її оприлюднення.

Інформація про проведення депутатами прийому громадян вивішується на інформаційних стендах в приміщенні місцевої ради. Також є практика оприлюднення відповідної інформації на офіційному сайті ради. Однак вона зустрічається переважно у містах з гарним покриттям мережі інтернет.
 

Графік прийому депутатів Одеської обласної ради у форматі зведеної таблиці.

Щодо форматів поширення інформації про проведення прийому, то часто це зведена таблиця з ПІБ, адресою та годинами проведення прийому, а також контактним номером. Такий підхід полегшує пошук депутата, до якого виборцю треба потрапити відповідно до його графіку та місця проведення прийому. Якщо на сайті місцевої ради є спеціальний розділ, в якому розміщено персональні сторінки депутатів, як, наприклад, в Одеській, Вінницькій, Білгород-Дністровській та інших міських радах, то відповідна інформація розміщується у профілі депутата. Бонусом другого підходу є те, що громадянин не тільки обирає потрібного йому депутата, але й знає, як той виглядає (в разі розміщення фотокартки депутата у профілі).

Інформація про проведення прийому депутатом Одеської міської ради


Гарною практикою є розміщення у розділі інформації про час проведення персонального прийому. Останнє особливо важливо для міст з великим складом депутатів (більше 64), адже там практикується проведення прийому громадян помічниками депутата.

На практиці депутати охоче публікують інформацію про графік та місце проведення прийомів. А от контактні номери телефонів вказують не так часто. Наприклад, в Одеській обласній раді контактні номери не вказали 15 депутатів. У Львівській міській раді частина депутатів Об’єднання «Самопоміч» вказали своїми контактами номер громадської приймальні партії.

Не рідко зустрічається проблема того, що вказаний контактний номер є застарілим. Так, наприклад, два депутати Вінницької міської ради вказали номери телефонів фірм або установ, у яких вони колись працювали, тому за цими номерами не змогли пояснити нічого стосовно прийому депутатів. А депутат Одеської обласної ради Віктор Баранський вказав номер, за яким можна додзвонитись до його колишньої помічниці, яка вже два роки не працює з депутатом. Буває і так, що вказаний номер взагалі не обслуговується, як, наприклад, у депутата Білгород-Дністровської міської ради Віктора Биковського.

Окрім того, що інформація про проведення прийому громадян депутатом має бути опублікована, вона ще має бути й актуальною. Трапляються випадки, коли за вказаною в інформаційному листі адресою проведення прийму знаходиться зовсім інший об’єкт. Наприклад, за адресою, де має проводитися прийом депутата Одеської обласної ради Дмитра Барвіненка, знаходиться зачинене кафе. Така ситуація характерна для ряду депутатів Білгород-Дністровської, Вінницької, Подільської та інших рад. Виборці проходь на прийом до депутата за вказаною адресою, а там нікого немає, адже фактична адреса проведення прийому інша. В кращому випадку таких відвідувачів відправлять за потрібною адресою. Але буває так, що кінцевий пункт призначення так і залишається невідомим.

Причиною проблеми неактуальних даних про прийом депутатів місцевих рад є неналагоджена система взаємодії секретаріату місцевої ради і самих депутатів. Варіантом вирішення цієї проблеми може бути закріплення необхідності актуалізації даних про прийом у регламенті ради, як це зробили у Львові.

Наразі за постійними оновленнями кампанії можна стежити: 
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація» 
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».