Кожен сам за себе: у Львові прийняли положення, що регулює факт неособистого голосування депутатів на пленарних засіданнях

Кожен сам за себе: у Львові прийняли положення,  що регулює факт неособистого голосування депутатів на пленарних засіданнях

З осені 2019 року у стінах Львівської міської ради триває дискусія щодо змісту та формату документу, який би міг регулювати питання етики поведінки представників депутатського корпусу. Його основною метою є встановлення стандартів поведінки депутатів, які, гідно здійснюючи свої повноваження, забезпечують підтримку та зміцнення довіри і позитивної репутації Львівської міської ради серед членів територіальної громади м. Львова, в Україні та за її межами. Нагадаємо, що проект відповідної ухвали “Про затвердження Кодексу етичної поведінки депутатів” було розроблено та внесено до порядку денного двох поспіль пленарних засідань ще у січні та лютому, однак до голосування тоді так і не дійшло, а градус обговорення окремих положень документу у сесійній залі свідчив про те, що навряд чи до його розгляду можуть повернутися у межах поточного скликання.

Однак варто зазначити, що серед кількох проблематик документу одним із найбільш резонансних стало питання дотримання обов’язку особистого голосування, а також запровадження санкцій за ухилення від цього обов’язку. У секторі з питань доброчесності та запобігання корупції Львівської міської ради зазначають, що такі випадки були помічені неодноразово. Про одну з таких ситуацій - неособисте голосування депутата від фракції “БПП “Солідарність” Романа Грицевича, у жовтні повідомляли представники Громадянської мережі “ОПОРА”. А 28 травня вже цього року гучного розголосу на рівні локальних медіа набув також епізод “кнопкодавства” з боку Віталія Свіщова, голос якого ймовірно став вирішальним для успішного прийняття питання про будівництво на вул. Вороного.


скріншот з youtube каналу lvivadm

Ані чинне українське законодавство, ані Регламент міської ради не передбачають механізмів реагування на відповідні порушення. Так, пунктом 3 частини 1 статті 8 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» встановлено, що депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та член ради, здійснюючи депутатські повноваження, повинен керуватися у своїй діяльності та поведінці загальновизнаними принципами порядності, честі і гідності. А частиною 3 статті 7 Регламенту Львівської міської ради передбачено, що кожний депутат у раді та її органах, до складу яких він входить, має один голос. Тож вочевидь, саме вищезазначені ситуації сприяли появі певного компромісу у раді: хоч і не у форматі частини кодексу, але в якості окремого положення “Про розгляд фактів неособистого голосування на пленарних засіданнях Львівської міської ради” проблемне питання знайшло відображення та під час пленарного засідання 24 липня було підтримано 39 з 43 присутніх депутатів.  


Роман Грицевич голосував замість Григорія Козловського за щонайменше ряд питань порядку денного, зокрема питання №81

Документ є доволі лаконічним та складається всього з трьох розділів. У першому з них зазначається перелік загальних положень, які зобов’язують депутатів голосувати особисто. У другому прописана процедура розгляду фактів неособистого голосування. Так, кожен окремий випадок розглядатиме постійна комісія, що займається питаннями депутатської етики. У Львівській міській раді 7-го скликання це комісія законності, депутатської діяльності та свободи слова. Матеріали для розгляду фактів неособистого голосування, а саме відеозапис пленарного засідання та результат поіменного голосування надаватиме управління «Секретаріат ради» Львівської міської ради. У разі встановлення факту неособистого голосування вищевказана комісія приймає рішення про попередження депутата щодо неприпустимості неособистого голосування, розміщення інформації щодо цього факту на сторінці депутата на Інформаційному порталі депутатів Львівської міської ради та оголошення про встановлений факт на найближчому пленарному засіданні Львівської міської ради. Крім цього, за обставин, коли неособисто відданий голос є вирішальним у голосуванні, постійна комісія, яка займається питаннями депутатської етики, рекомендує Львівському міському голові зупинити дію такого рішення Львівської міської ради і подати його на повторний розгляд. Таке рішення має бути прийняте у строк, що не перевищує п’ять робочих днів. Останній, третій розділ документу - заключні положення - фіксує можливість долучення до встановлення факту неособистого голосування сектору з питань доброчесності та запобігання корупції департаменту “Адміністрація міського голови“ Львівської міської ради.  

Автор Анжеліка Зозуля

Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад», про те, як здійснювалось оцінювання в попередні роки та про його результати можна дізнатись: 
На сайті організації
В розділі «Атестація місцевих депутатів» на інформаційному ресурсі «Ізбірком»
В соціальній мережі Facebook
За додатковою інформацією про здійснення ініціативи у Львівській області звертайтесь до Анжеліки Зозулі, представниці Громадянської мережі ОПОРА у Львівській області
тел.: 098-765-86-22
e-mail: lviv@opora.org.ua
    
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України. Проєкт «Атестація депутатів місцевих рад» реалізовується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». У місті Львів за реалізацію ініціативи відповідає Львівська обласна організація «Громадянська мережа «ОПОРА».