Які соціальні мережі використовують депутати Одеської міської ради для інформування виборців?

19.01.2023

Які соціальні мережі використовують депутати Одеської міської ради для інформування виборців?

Налагодження доступного, систематичного та ефективного каналу комунікації з жителями громади є на сьогоднішній день одним із найважливіших завдань в цілому як для системи місцевого самоврядування, так і для кожного окремого місцевого депутата. Експерти громадської кампанії “Атестація депутатів місцевих рад” протягом листопада 2022 - січня 2023 провели моніторинг соціальних мереж Facebook, Instagram, Telegram та відеоплатформи YouTube та з'ясували, якими з них найчастіше користуються депутати Одеської міської ради для інформування виборців про свою діяльність.




Де присутні депутати?

Особисті профілі або сторінки у соціальній мережі Facebook мають 59 з 62 депутатів (95%). Проте інформують про діяльність міської ради або роботу з виборцями 23 з цих обранців (або 37% від загального складу). 

Варто зауважити, що за останній рік деякі депутати повністю перейшли на інформування щодо волонтерської та гуманітарної діяльності щодо допомоги як цивільним громадянам, так і військовим. Проте це не знімає законодавчо визначений обов’язок депутата інформувати громадян саме про депутатську діяльність.

Зареєстровані акаунти в Instagram вдалося ідентифікувати у 47 з 62 депутатів депутатів (76%). Як і у випадку із Facebook, майже третина (27%) одеських депутатів дійсно оприлюднюють інформацію про роботу у міський раді або результати своєї діяльності. В усіх інших випадках акаунти або мають інформацію особистого характеру, або є закритими для загалу.

Найменш популярним інформаційним каналом у депутатів є додаток Telegram. Лише 8 депутатів (13%) мають зареєстровані новинні телеграм-канали/боти. Однак тільки 2 з них продовжували протягом 2022 року інформувати громадян про результати своєї депутатської діяльності. Інші ж перейшли до всеукраїнських новин про перебіг війни або просто перестали наповнюватися.

Окремо під час моніторингу було проаналізовано кількість зареєстрованих YouTube-каналів, що належать депутатам Одеської міської ради. Вдалося ідентифікувати зареєстровані канали у 6 депутатів, проте наповнення актуальною інформацією про депутатську діяльність продовжується лише на двох з цих каналів.

Рекомендації щодо належного інформування виборців

Як свідчать результати моніторингу, попри присутність у соціальних мережах більшість депутатського корпусу Одеської міської ради не користується можливістю безперешкодного інформування громадян про діяльність у раді, її органах або свою роботу з виборцями.

Нагадаємо, що Одеською міською владою було прийнято рішення щодо припинення роботи Депутатського порталу, де було оприлюднено майже вичерпні дані про приймальні депутатів та контактну інформацію. Тож, вбачається, що налагодження депутатом сталого зв'язку з виборцями є першочерговим завданням. В тому числі, депутат може скористатися соціальними мережами або офіційним сайтом ради для повідомлення про будь-які канали зв'язку з ним, як-то, наприклад:

  • адреса актуальної електронної пошти; 
  • посилання на месенджер або соціальну мережу, де громадяни можуть звернутися до депутата або його помічників;
  • адреса офіційного сайту з оприлюдненням контактних даних та відомостей про прийом;
  • оприлюднення контактів та інформації про прийом на статичній сторінці в описі акаунти в соціальній мережі (не в окремому дописі, які виборцю складно знайти в загальній кількості повідомлень;
  • адреса для офіційного листування УкрПоштою;
  • налагодження співпраці щодо інформування з органами ОСББ;
  • створення спільного колл-центру або приймальні фракції, оприлюднення контактних відомостей у загальному доступі тощо.

Ці приклади не є вичерпними, головне - мати бажання та можливість використовувати всі наявні та зручні механізми діалогу з виборцями.

Вбачається, що депутат має створити найбільш розгалужену та дієву систему зв’язку на різних майданчиках, в першу чергу,  дбаючи про тих виборців, які не мають доступу до інтернету з різних причин. 

Також корисним буде спілкування між депутатом та виборцями не тільки з точки зору виконання запитів від громадян, але і консультацій з жителями з різних питань, проведення опитувань або спільне вирішення нагальних проблем будинку/територій. В кінцевому випадку, через те, як побудований механізм зворотної комунікації між депутатом та його виборцями, залежить і якість прийнятих рішень та збільшення довіри до них з боку громади.


Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати: 
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація» 

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проєкт «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».