Як у міських радах врегульована процедура звітування депутатів?

Як у міських радах врегульована процедура звітування депутатів?

Переважна більшість міських рад визначили строки звітування своїх депутатів. Дві ради уточнили, як саме звітувати, а інші здебільшого продублювали загальні норми законодавства.

Огляд охоплює 16 міських рад обласних центрів, в яких реалізується кампанія «Атестація депутатів місцевих рад».

Як звітування місцевих депутатів врегульовано в законі?

Процедура звітування місцевих депутатів врегульована у профільному законі “Про статус депутатів місцевих рад”. У ч. 3 ст. 11 «Права депутата місцевої ради у виборчому окрузі» передбачено, що місцевий депутат є відповідальним перед виборцями свого виборчого округу і їм підзвітним.

Більш детально звітування місцевих депутатів врегульовано у ст. 16 закону “Про статус депутатів місцевих рад”. Цією статтею передбачається, що звітування є обов’язком місцевого депутата. Це означає, що депутат не має вибору: звітувати чи ні. Закон чітко передбачив обов’язковий характер такої дії.      
В законі “Про статус депутатів місцевих рад” є окремий розділ під назвою «Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою». Цим розділом передбачається відкликання місцевого депутата за народною ініціативою у разі невиконання ним своїх обов’язків. Як зазначалося вище, звітування – це обов’язок місцевого депутата. Відповідно, п. 3 ч. 1 ст. 37 закону Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що невиконання місцевим депутатом свого обов’язку звітувати перед виборцями може бути підставою для відкликання такого депутата.     

Перед ким звітує депутат – перед виборцями відповідного виборчого округу та      об'єднаннями громадян.

Коли звітувати – не рідше одного разу на рік. Визначення більш точних строків звітування законом покладено на місцеві ради.

Про що звітувати:
●    про роботу депутата у виборчому окрузі;
●    про діяльність депутата у раді та в її органах, до яких його обрано;
●    про прийняті радою та її органами рішення;
●    про персональну участь депутата в обговоренні, прийнятті та організації виконання рішень ради та її органів;
●    про виконання доручень виборців.

Не пізніше, аніж за сім днів до звітування депутат має повідомити виборців про час і місце проведення звіту через місцеві ЗМІ або в інший спосіб.

Публічне звітування перед громадою може вимагати певних фінансових і організаційних зусиль, проте законом передбачається допомога в цьому контексті. Місцеві органи влади, комунальні підприємства, організації, установи зобов’язані сприяти в організації звітів перед виборцями шляхом надання приміщень, інформаційних та інших довідкових матеріалів, необхідних депутату місцевої ради, на прохання депутата здійснювати інші заходи, пов'язані з проведенням його звіту перед виборцями, у тому числі сприяти оповіщенню виборців про час і місце його проведення.

Окрім цього, витрати, пов’язані зі звітуванням, можуть здійснюватися за кошти місцевого бюджету. Проте важливо, що ці витрати та допомога у звітуванні органами влади і комунальними закладами мають бути попередньо затверджені рішеннями відповідної місцевої ради.

Насамкінець, депутат має проінформувати раду та її виконавчі органи про результати обговорення його звіту, зауваження і пропозиції, висловлені виборцями на адресу ради та її органів, а також про доручення, дані депутатові у зв'язку з його депутатською діяльністю.

Отже, законом дотриманий баланс між деталізацією процедури звітування місцевого депутата і свободою місцевої ради щодо уточнення цієї процедури згідно місцевих особливостей.

Дві ради не згадали про звітування взагалі, а ще дві – продублювали закон



Більшість місцевих рад врегулювали процедуру звітування у свої регламентах: Вінницька, Івано-Франківська, Київська, Луцька, Львівська, Миколаївська, Полтавська, Рівненська міські ради та міська рада міста Кропивницького.

В трьох місцевих радах необхідність звітування зафіксована в Статутах територіальної громади: Івано-Франківська, Луцька і Одеська міські ради.

Окремими рішеннями зобов’язали депутатів звітувати Київська, Краматорська, Рівненська і Херсонська міські ради.

Вінницька міська рада також врегулювала процедуру звітування в Кодексі етики депутатів.

В Харківській та Хмельницькій міських радах ніяким чином не врегульована процедура звітування місцевими депутатами.

У відповідних нормативних актах Вінницької міської ради та міської ради міста Кропивницького є посилання на ті норми, що мають місце в законі, або їх дублювання. У інших 12 міських радах має місце певна деталізація норм законодавства.

Загалом, не дивлячись на те, що кожний рік повноважень депутатів місцевих рад закінчується в жовтні-листопаді, більшість рад визначили строки проведення звітування на період з січня по березень наступного року.

З великою вірогідністю, не всі жителі громади зможуть потрапити на публічне звітування депутатом місцевої ради. Враховуючи це більшість місцевих рад передбачали обов’язок депутатів надати їх звіти для подальшого оприлюднення, як мінімум, на сайті ради.

У Чернігівській міській раді окремо зазначили строки звітування на останній рік повноважень, тому що жителі громади мають право отримати інформацію про підсумки роботи їх представників до виборів, а не після.

Також регламент Чернігівської міської ради забороняє депутатам заміняти звітування на відкритій зустрічі із виборцями виступами у ЗМІ, а Луцька міська рада, навпаки, має цільову програму, за якою фінансується проведення звітування у телеефірі.

Що саме врегулювала кожна міська рада?

У Статуті територіальної громади міста Івано-Франківська зазначена необхідність прозвітувати до 31 березня, звіт оприлюднюється на сайті міської ради за сім днів до дня звітування та проведення звітів у приміщенні міської ради (або інших приміщеннях) за визначеним графіком.

Регламент Київради передбачає, що звіт депутата може бути наданий на вимогу зборів членів територіальної громади (якщо протокол зборів містить не менше 100 підписів), а також на вимогу органів самоорганізації населення; звіти депутатів висвітлюються на сайті ради і оприлюднюються в газеті ради «Хрещатик». Окремим рішенням Київрада затвердила строки звітування (з 1 по 31 березня) та інформування ради про результати звітування (до 15 квітня).

Краматорська міська рада також окремим рішенням зобов’язала депутатів звітувати протягом грудня, а проінформувати раду – до 20 січня. Підготовка, організація та проведення звітів покладені на самих депутатів.

Регламент Луцької міської ради уточнює, що звітування реалізовується через два механізми: оприлюднення тексту звіту на сайті ради і публічна зустріч із виборцями. Регламент зобов’язує депутатів у січні-лютому кожного року каденції надати для ознайомлення громадськості тексти звітів про свою діяльність, проте не визначає строки для проведення публічної зустрічі. В Луцькій міській раді діє міська програма «Прозора влада» на 2018 – 2020 роки, якою передбачається фінансування проведення телеефірів на ТРК "Аверс", на яких депутати можуть прозвітувати: саме телеканал складає графік ефірів, коли депутати можуть прозвітувати на телебаченні.

Регламентом Львівської міської ради визначені обов’язки місцевого депутата не рідше одного разу за півроку інформувати виборців про свою діяльність та щороку до 31 березня подавати до секретаріату звіт про свою роботу.

Миколаївська міська рада також деталізувала строки звітування у своєму Регламенті: звітування здійснюється протягом першого кварталу (якщо інший строк не визначений радою), керівництво ради до лютого розробляє графік звітування, а звітування має відбутися протягом місяця та завершитися до 31 березня. В Регламенті додатково зазначена необхідність звітування про присутність на пленарних засіданнях і засіданнях постійних та інших комісій, про роботу депутата з виборцями (особистий прийом громадян, надання матеріальної допомоги тощо). Окрім цього є уточнення, що звіт може бути проведений на вимогу  зборів  виборців  за  місцем  проживання, трудової діяльності або навчання та органів самоорганізації населення, у разі якщо протокол зборів виборців містить не менше 100 підписів виборців відповідного округу, за яким обирався депутат.

Статутом територіальної громади міста Одеси визначено, що звітувати необхідно протягом першого кварталу року.

В регламенті Полтавської міської ради є уточнення, що апарат міської ради здійснює облік та контроль процедури звітування, веде графік та висвітлює в ЗМІ процес звітування депутатів ради.

Рівненська міська рада визначила строки звітування своїм рішенням від січня 2018 року: лютий визначений як місяць проведення звітів депутатів, до 15 березня депутати мають подати звіти до Апарату міської ради, а до 25 березня ці звіти мають бути оприлюднені на сайті ради. Цим же рішенням затверджена форма звіту, яка не передбачає звітування про діяльність депутата у раді та в її органах, до яких його обрано, про прийняті радою та її органами рішення і про персональну участь депутата в обговоренні, прийнятті та організації виконання рішень ради та її органів.

Херсонська міська рада своїм рішенням від жовтня 2016 року визначила строк проведення депутатами міської ради звітів про депутатську діяльність: не рідше одного разу на рік, але не пізніше 15 грудня поточного року.

Регламент Черкаської міської ради зазначає, що звітування здійснюється не пізніше квітня місяця наступного за звітним роком.

Чернігівська міська рада в своєму Регламенті зобов’язала депутатів звітувати у період з 1 січня по 15 лютого. Регламент також уточнює, що в останній рік повноважень депутати мають прозвітувати не пізніше, ніж за 30 днів до проведення виборів, а також має місце уточнення, що публічне звітування заборонено заміняти виступами у ЗМІ.



Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням. 
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати: 
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»

Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 16 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проєкт «Атестація депутатів місцевих рад» - ініціатива Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України», яка реалізується за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). В 2018 році за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» було розроблено вебплатформу про діяльність місцевих депутатів http://attestation.in.ua