Кампанія звітування розпочалася у грудні 2022 року та тривала до 31 березня 2023 року. Огляд практик звітування львівських обранців – у новому матеріалі Громадянської мережі “ОПОРА”, підготовленому у межах всеукраїнської кампанії «Атестація депутатів місцевих рад».
Щорічний моніторинг підзвітності депутатів включає в себе дані за наступними показниками: факт наявності інформації про звіт депутата за 2022 рік, оприлюднення звіту (в тому числі, на сайті ради, соціальних мережах, партійних або особистих сайтах, друкованих виданнях тощо), відповідність змісту звіту вимогам Закону "Про статус депутатів місцевих рад" та наявність інформації про використання коштів депутатського фонду.
У ході поточної кампанії спостереження було виявлено, що індивідуальний річний звіт за підсумками другого року депутатської діяльності оприлюднили 53 з 58 обранців (91%). Інформування Львівської міської ради про звітування проводиться шляхом оприлюднення відповідного файлу у персональних профайлах депутатів на Інформаційному порталі. За результатами моніторингу не вдалося підтвердити наявність звітів у профайлах Володимира Гринишина, Любомира Мельничука, Андріяна Гутника (фракція Всеукраїнське об’єднання "Свобода"), Андрія Курочки (фракція “Голос”), Юрія Мельника (фракція “Об’єднання “Самопоміч”). У процесі дослідження не вдалося підтвердити факту проведення депутатами публічного звітування за підсумками другого року роботи, за винятком виступів керівників фракцій під час обговорення на тему впливу повномасштабної російської агресії та воєнного стану на діяльність місцевих обранців, ініційованого “Громадянською мережею ОПОРА”.
Не замінюють звітування на відкритій зустрічі, але традиційно збільшують охоплення тих, хто ознайомиться зі звітом, публікації у локальних ЗМІ. За результатами другого року депутатської діяльності такий формат звітування використали у “Європейській Солідарності”, оприлюднивши фракційний звіт на власних ресурсах та поширивши його у ЗМІ.
Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» визначено перелік обов’язкових складових депутатського звіту. Відповідно до статті 16, він повинен включати у себе інформацію про депутатську діяльність у раді та в спеціальних комісіях, роботу з громадою (обробка скарг, пропозицій, доручень та звернень від громадян та їх виконання), кількість поданих пропозицій на розгляд засідань міської влади, ухвалені радою рішення та їх вплив на місцеву громаду, хід їх виконання, виконання планів соціально-економічного та культурного розвитку громади, участь у громадських слуханнях та масових заходах (спортивні змагання, виставки, міські свята, ярмарки тощо)”.
Кампанія звітування за другий рік повноважень відрізняється від попередніх кампаній двома характерними особливостями. По-перше, неможливо не відзначити прагнення фракцій допомогти депутатам в структуруванні інформації про пророблену за рік роботу. Завдяки цьому звіти обранців кожної з чотирьох депутатських фракцій – “Європейської Солідарності”, “Об’єднання “Самопоміч”, “ВАРТИ” та “Голосу” – є подібними візуально та мають подібну будову, хоча і відрізняються за своїм наповненням. При цьому найбільш наближеними до згаданих вище норм законодавства є звіти депутатів “Європейської Солідарності”. Водночас, попри зростання кількості депутатів, які у звітах згадують компонент роботи у раді та її органах, найчастіше такі згадки зводяться до повідомлення про приналежність до відповідної комісії/робочої групи та кількісні показники, що свідчать більше про дисципліну, аніж про якість та успішність роботи у раді. Як і раніше, рідше у звітах можна знайти інформацію про рішення та ухвали міської ради, до яких долучалися депутати, ініціативу та розробку програм підтримки певних соціальних груп тощо.
Другою особливістю досліджуваної кампанії звітування є часте зміщення обранцями акцентів з депутатської на волонтерську діяльність.Так, наприклад, у депутатів фракції “ВАРТА” інформація про волонтерські досягнення майже завжди за обсягом дорівнює інформації про діяльність у раді. Як приклад звіту, в якому йдеться більше про волонтерську, а не депутатську діяльність можна навести звіт депутатки Анни Дідух. А звіт Гната Герича розповідає більше про професійні здобутки обранця на посаді керівника напрямку хірургії Національного реабілітаційного Центру «Незламні», ніж про реалізацію депутатського обов’язку.
Серед опублікованих звітів до таких, що повністю відповідають вищезазначеним критеріям, можна віднести звіти Оксани Маруняк, Юрія Ломаги, Лейли Мелесової-Вальчак, Вікторії Христенко, Ольги Посипанко, Сергія Іваха, Анастасії Окряк, Наталії Сомик, Івана Рудницького, Віталія Троця, Назарія Бербеки, Володимира Марусяка, Антона Борковського, Олексія Різника, Михайла Дідуха, Уляни Пак, Володимира Лесика, Петра Адамика, Олени Пелех, Олекси Возняка, Остапа Доскіча, Володимира Гоя, Романа Грицевича, Андрія Стеця, Наталії Шелестак, Юрія Мартинюка, Юлії Хомчин, Юрія Лукашевського. Доступність форми та розгорнутість інформації у цих документах дозволяє читачу ґрунтовно ознайомитися із річною діяльністю депутатів.
Звіти депутатів Романа Дуди, Марії Чижишин, Віктора Доскіча, Андрія Дячишина, Володимира Гаразда, Юрія Моравецького, Любови Давидович, Романа Федишина, Оксани Динік, Тараса Ворко, Вікторії Довжик, Валерія Веремчука, Андрія Закалюка, Ігоря Зінкевича, Ореста Печенка, Нелі Васюти, Олега Василишина та Андрія Шевціва теж доволі якісні, однак через стислість деяких формулювань не завжди повною мірою розкривають аспекти проробленої обранцями впродовж року роботи. Їх можна зарахувати до таких, які відповідають чотирьом критеріям оцінювання.
Звіти депутатів Володимира Лучишина, Дмитра Колесника та Богданни Зубрицької – відповідають трьом критеріям. Звіти депутатів Анни Дідух, Гната Герича, Євгена Бойка гірше висвітлюють діяльність та можуть бути оцінені як такі, що відповідають двом критеріям.
Водночас до основних недоліків звітування за підсумками другого року повноважень, як і раніше, належить ігнорування депутатським корпусом обов’язку проведення індивідуального публічного звітування.
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням.
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проєкт «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».