Формальне ставлення місцевих депутатів до звітування перед виборцями чи «вміла готувати, та не вміла подавати»?

Формальне ставлення місцевих депутатів до звітування перед виборцями чи «вміла готувати, та не вміла подавати»?

На підставі Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та Регламенту Миколаївської  міської  ради VII скликання, депутат ради періодично, але не рідше одного разу на  рік  зобов'язаний  звітувати  про свою роботу перед виборцями територіальної громади міста Миколаєва, відповідного  виборчого  округу,   об'єднаннями   громадян. 

Рада має визначати  орієнтовні  строки  проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями. Для допомоги депутатам до лютого кожного року керівництво Ради має розробити та подати на затвердження графік звітування, який після прийняття розміщується на офіційному веб-сайті міської Ради,  у розділі «Звітність», підрозділі «Звітування депутатів». Звітування відбувається протягом місяця та має завершитися до 31 березня року, наступного за звітним.

Представники громадської організації «Агентство економічного розвитку» проаналізували наявність звітів представників депутатського корпусу  Миколаївської  міської  ради VII скликання за 2018 рік, їх зміст та структуру. 

Так, на сайті міської ради викладено 40 звітів. Отже, 14 депутатів (25,9%) не відзвітувалися за результатами своєї діяльності 2018 року: Андрейчук В.Ю., Гусєв О.С., Дюмін А.Г., Копійка І.М., Кучеревська Т.В., Кучкарова С.С., Лазута К.Ю., Садиков В.В., Яковлєв А.В., Апанасенко В.В., Рєпін О.В., Єнтін В.О., Шанайцо О.С., Філевський Р.М. 

У 2017 році таких депутатів було 17 (31,5%). Два роки поспіль (2017-2018 роки) виборці не бачать звітів таких депутатів як Андрейчук В.Ю., Гусєв О.С., Дюмін А.Г., Кучеревська Т.В., Кучкарова С.С., Апанасенко В.В., Рєпін О.В., Єнтін В.О., Філевський Р.М. 

Тепер щодо змісту і структури звіту. Жодний нормативний документ не передбачає затвердженої типової форми звіту. Є лише  перелік питань, які має розкривати звіт відповідно до Регламенту Миколаївської  міської  ради VII скликання.
 


З одного боку – це ускладнює його формування, але з іншого – спрощує для тих, хто має дійсні результати.  

Зміст переважної більшості оприлюднених звітів є формальним та надається за максимально спрощеною структурою. 

За результатами аналітичного огляду звітів, у 2018 році:

- «про їх діяльність у раді та в її органах, до яких його обрано, а також про його роботу у виборчому окрузі» детально відзвітувалися лише 9 депутатів (Жвавий Д.К., Суслова Т.М., частково Гранатуров Ю.І., Карцев С.М., Шульгач С.В., Горбуров К.Є., Казакова Т.В., Картошкін К.Е., Петров А.Г., Ісаков С.М.);

- «про присутність на пленарних засіданнях і засіданнях постійних та інших комісій Ради»  – лише Суслова Т.М. та Ісаков С.М. 

- «про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання, про їхню участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу» та «про роботу депутата з виборцями (особистий прийом громадян, надання матеріальної допомоги тощо)» -  відзвітувалися частково (в основному щодо матеріальної та інших видів допомоги фізичним та юридичним особам та використання коштів, виділених на виконання депутатських повноважень) Жвавий Д.К., Суслова Т.М., Горбуров К.Є., Казакова Т.В., Картошкін К.Е., Петров А.Г., Ісаков С.М. Всі інші представники депутатського корпусу зазначили неінформативні  дані, а саме: кількість виборців, яких було прийнято на особистих прийомах; кількість скарг та заяв, які надійшли на ім’я депутата; кількість скарг та заяв, які вирішено позитивно особисто депутатом. 

Тут же є інформація щодо «найбільш актуальних питань та проблем, висловлених під час зустрічі». Але це має бути звітна зустріч, де депутат має розповісти, оперуючи цифрами та матеріалами, про результати своєї роботи за рік. Не без того, щоб оговорити подальші перспективи, нові чи старі (не вирішені) питання, але це не має бути основним змістом звіту. Який, до того ж, є досить узагальненим, проблемно-теоретичним.

За міжнародними рекомендаціями та досвідом інших міських рад, такого роду документ – «Звіт міського депутата за рік», окрім загальноприйнятої інформації, повинен містить дату, місце та час проведення, а також інформацію щодо участі депутата у громадських заходах з посиланням на сторінку у соціальних мережах. 

Більшість звітів містить дату й місце проведення звітної зустрічі, але є й звіти, що не мають навіть такої інформації (звіти Янкова В.С., Шульгача С.В., Карцева В.М.). 

Деякі депутати скористалися своїм правом та звітували двічі та більше разів (Манзюк Н.І., Пономарьов М.В., Танасевич З.М., Панченко Ф.Б., Горбуров К.Є., Картошкін К.Е.), про що зазначено у звітах з посиланням на дату, час та місце проведення звітування.  

Про участь у громадських заходах зазначили Жвавий Д.К., Суслова Т.М., Шульгач С.В., Горбуров К.Е., Казакова Т.В., Картошкін К.Е., Ісаков С.М.

Отже, робимо висновки. 
По-перше, звіт місцевого депутата – це не формальний документ. Це законодавчо-закріплений і регламентований документ, який повинен містить всю інформацію про результати діяльності депутата. Саме з нього виборці повинні дізнатися про конкретні дії та зробити висновки про ефективність такої роботи. Тому такий документ має бути інформативним, правдивим, змістовним, структурно і логічно побудованим, простим для сприйняття, аналізу та обговорення.

До того ж, наголошуємо, що про звітну зустріч депутат має повідомити через офіційні джерела не пізніше ніж за 7 днів до зустрічі. За Регламентом Миколаївської місцевої ради, орієнтовні дати таких звітних зустрічей мають бути на сайті у розділі «звітність», але їх там немає, й інформативність  сайту міської ради є недостатньою.

По-друге, потрібно уніфікувати та розробити типову форму такого документу, щоб він відповідав вищезазначеним вимогам, і цим самим спрощувався процес його складання (якщо причина в цьому). Як мінімум, там має бути інформація, яка прийнята за зміст звіту Регламентом Миколаївської міської ради. 

До того ж, звіт роботи депутата за рік не може бути обсягом однієї неповної сторінки.

По-третє, інформація про роботу представника депутатського корпусу має бути періодично висвітленою у соціальних мережах протягом всього періоду роботи. Як варіант, також можна робити групові, фракційні звітні зустрічі. 

Нагадуємо, що звіт  депутата ради може бути проведено в будь-який час на вимогу  зборів  виборців  за  місцем  проживання, трудової діяльності або навчання,  а також органів самоорганізації населення, у разі якщо протокол зборів виборців містить не менше 100 підписів виборців відповідного округу, за яким обирався депутат. У разі отримання протоколу зборів виборців з вимогою про проведення звітування депутат не пізніше як за сім днів до дня звітування через офіційний веб-сайт ради  або в інший спосіб повідомляє виборцям про дату, час та місце проведення звіту.

Громадська організація «Агентство економічного розвитку»

Наразі за постійними оновленнями кампанії можна стежити: 
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація» 
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»
 
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація».