Зруйнована Росією Харківська ОДА (Фото:REUTERS/Alkis Konstantinidis)
Унаслідок повномасштабної збройної агресії російської федерації Харків, як і багато інших міст України, зазнав значних руйнувань.
В умовах постійних обстрілів та враховуючи, що адміністративні будівлі органів публічної влади продовжують залишатися мішенями агресора, перед радою постали певні виклики, зокрема щодо організації подальшої роботи та забезпечення адаптації до нових реалій. Відповіддю на виклики стала організація пленарних засідань, спільних засідань та засідань постійних комісій у дистанційному режимі, що дає змогу організувати перш за все безпечну та безперервну роботу органів місцевого самоврядування навіть під час війни.
Загалом міські ради вже звикли до роботи онлайн, як це було під час карантину, і тепер, в умовах війни, дуже важливо продовжувати цю практику для забезпечення стабільності та ефективності.
Нагадаємо, що відповідно до п.1 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 р. №2020 на території України діяв карантин та обмежувальні заходи. Змінами до Закону України № 280 “Про місцеве самоврядування”(п.11-1 розділу V) дозволялося в період карантину проводити засідання дистанційно, саме щодо процедурних питань, якими можна було вносити зміни до регламенту ради, регламенту чи положення про виконавчий комітет, положень про постійні комісії.
Тобто фактично цим Законом було встановлено загальні засади організації роботи ОМС, проте подальша деталізація процедур, таких як скликання чергової та позачергової сесії ради, підготовка і розгляд питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень про затвердження порядку денного сесії та інших процедурних питань, визначається регламентом ради згідно з ч.15 ст.46 Закону.
Важливо підкреслити, що Закон говорить тільки про обов'язок організації засідань, але не обмежує формат їхньої роботи. Тобто фактично ОМС мають право самостійно, власними нормативно-правовими актами визначати особливості своєї діяльності.
Харківська міська рада з початку повномасштабного вторгнення проводить свої пленарні засідання винятково онлайн.
На сьогоднішній день порядок проведення пленарних засідань визначається міським головою Ігорем Тереховим через видання розпоряджень про скликання сесій у режимі дистанційного засідання.
Джерело: https://youtube.com/@citykharkiv?feature=shared
Тому цього разу пропонуємо ознайомитись із певними особливостями проведення пленарних засідань Харківської міської ради в дистанційному режимі.
Ми досліджували записи пленарних засідань за моніторинговий період (листопад 2022 р. по грудень 2023 р.), які є у відкритому доступі на офіційному You-Tube каналі Харківської міської ради.
Відповідно до ст. 17 Регламенту кожне пленарне засідання засідання сесії міської ради розпочинається і завершується виконанням державного гімну України. Після прослуховування гімну головуючий оголошує хвилину мовчання в пам'ять усіх захисників та захисниць України, воїнів ЗСУ, територіальної оборони та харків'ян, які загинули у боротьбі за незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України.
Надалі відбувається пояснення основних організаційних моментів. Головуючий - міський голова Ігор Терехов зазначає, хто є присутнім у приміщенні (основному залі онлайн-конференції), наголошує, на тому що: "Основним завданням є забезпечення нормального функціонування усіх сфер діяльності та прийняття оперативних рішень для забезпечення життєдіяльності громади м. Харкова". Також вказує, що відповідно до ст.37 Регламенту до порядку денного включено ті питання, які є значущими та потребують невідкладних рішень.
Згідно з пп.5 п.11-1 розділу 5 Закону №280, рішення про дистанційне засідання доводиться до відома депутатів, членів виконавчого комітету і населення не пізніш як за 24 години до його початку із зазначенням порядку денного та відкритого доступу до трансляції дистанційного засідання міської ради.
Рішення (розпорядження) про дистанційне засідання має розміщуватися на офіційному вебсайті ради з одночасним направленням інформації та проєктів актів із супровідними документами на офіційні адреси кожного члена колегіального органу. Міський голова наголошує на початку засідання, що всі депутати своєчасно поінформовані про його проведення.
Цікавим є також те, що у раді існує практика застосування процедури попередньої реєстрації на участь у пленарному засіданні, що дозволяє прогнозувати кількість учасників та підлаштовуватися під графіки відключень світла.
Проте попередня реєстрація не обмежує право депутата приєднатися до засідання, якщо виникли технічні проблеми з підключенням. Міський голова зазвичай дуже оперативно реагує на такі ситуації, інформує про це департамент організаційної роботи та в результаті всі охочі можуть приєднатися до засідання.
Після підтвердження наявності кворуму (нагадаємо, що це більше половини депутатського корпусу - 43 депутати), міський голова оголошує відкриття сесії.
Під час засідання головуючий виносить на загальне обговорення та голосування усі прийняті питання порядку денного сесії. Зазвичай під час обговорення питань відбуваються жваві дискусії, оскільки більшість депутатів ХМР активно беруть участь у засіданнях, не стороняться задавати “незручні” питання та вносити свої пропозиції щодо їхнього вирішення.
Виступи під час засідання відбуваються через попередній запис, реєстрацію якого проводить секретаріат. Це відбувається наступним чином: охочий висловитися депутат підіймає руку, вказує своє прізвище, ім'я, фракцію та коротко викладає суть свого питання, пропозиції чи зауваження.
Важливим є те, що для ведення сесії кожного разу обирають секретаріат сесії, що складається з двох депутатів, та лічильну комісію у складі трьох депутатів для оперативного підрахунку голосів. За нашими спостереженнями, при визначенні складу секретаріату та комісії головуючий вносить щоразу різні пропозиції по прізвищам депутатів. Всі результати голосувань фіксує визначена посадова особа департаменту організаційної роботи. Процедура прийняття рішень відбувається відкритим голосуванням шляхом підняття руки. Спочатку висловлюються ті депутати, які визначають свою позиції як "ПРОТИ" шляхом підняття руки, потім "УТРИМАЛИСЬ", потім "ЗА".
Джерело: https://youtube.com/@citykharkiv?feature=shared
Процедура підняття руки фізично, звичайно, не є найзручнішим способом, оскільки на практиці часто виникають ситуації, коли когось можуть не помітити та пропустити, оскільки депутат несвоєчасно опустив руку, проте це можливо вирішити, зокрема як це й роблять зазвичай депутати: повідомивши ще раз про свій голос, щоб відповідальна особа зафіксувала це. Іноді в таких випадках головуючий може ініціювати переголосування. З іншого боку, це виключає тенденцію відомого "кнопкодавства" та сприяє відкритості і покращенню рівня довіри громадян.
Вважаємо, що дуже важливо контролювати процес ідентифікації самих депутатів, які приєднуються до засідання, а особливо під час війни. За нашими спостереженнями, більшість депутатів долучаються до онлайн-засідання відразу з увімкненими камерами, що дозволяє навіть під час перегляду записів впевнитися, що зайшов/ла саме депутат/ка. Також вже під час голосування організатор конференції перегортає сторінки учасників, що дозволяє побачити, хто, як та за що голосує.
Попри це є також невелика кількість депутатів, які на початку заходять із вимкненими камерами, але потім вмикають їх або ж не вмикають протягом усього засідання. Але останніх за нашими підрахунками небагато, приблизно до 10 депутатів.
Коли всі питання порядку денного вичерпані, головуючий оголошує сесію закритою. Засідання завершується гімном України.
Джерело: https://youtube.com/@citykharkiv?feature=shared
Таким чином, діяльність Харківської міської ради в умовах війни демонструє високий рівень організації та оперативності прийняття рішень. Дистанційний формат роботи дозволяє забезпечувати нормальне функціонування всіх сфер життєдіяльності громади, незважаючи на складні умови та постійні обстріли.
Впроваджені процедури та регламент забезпечують прозорість, відкритість та ефективність роботи ради, що сприяє довірі громадян до органів місцевого самоврядування.
Вважаємо, що адаптація роботи Харківської міської ради до нових умов воєнного стану є прикладом успішного управління в кризових ситуаціях, що дозволяє забезпечити стабільність і розвиток міста навіть у найскладніші часи.
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням.
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»