Четвертий рік каденції: як працювали депутати Харківської міської ради в умовах воєнного стану – основні підсумки Атестації

06.05.2025

{{ article }}

Уже другий рік поспіль громадська організація «Агенція місцевих ініціатив» досліджує діяльність депутатів Харківської міської ради у рамках всеукраїнської кампанії «Атестація депутатів місцевих рад», що реалізується за ініціативою Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України», метою якої є висвітлення та посилення прозорості депутатської діяльності, сприяння формування довіри виборців.

Згідно з розробленою методологією наших партнерів, моніторинг охоплює кілька ключових блоків, таких як оприлюднення біографічних даних депутатів, їхня участь у пленарних засіданнях та комісіях, публічна активність та комунікація з виборцями, звітування, ведення прийому громадян, наявність електронних декларацій і дотримання етичних стандартів. Саме на основі цих критеріїв і формується загальна оцінка по міській раді.

Власне за підсумками четвертого року каденції (2024 рік), середній бал діяльності депутатів Харківської міської ради становить 2,9 бали з 5 можливих. Нагадаємо, що минулого року рада отримала 2,2 бали з 5, що у порівнянні свідчить про певні позитивні зрушення, хоча деякі напрями, такі як прозорість та звітність, все ще потребують доопрацювання.

Харківська міська рада

Безсумнівно, війна значною мірою пов’язана із цим, оскільки такі фактори: постійна загроза життю та безпеці, спроби ворога дестабілізувати міську інфраструктуру й необхідність оперативного реагування на виклики воєнного часу - потребують першочергової уваги, що в свою чергу негативно відбивається на результатах роботи депутатів у вищезгаданих напрямках. 

Проте навіть в умовах повномасштабної війни, коли система місцевого самоврядування працює під постійним тиском і ризиками, збереження інституційної спроможності та стабільності представницької демократії набуває особливої ваги. Саме тому показники діяльності депутатського корпусу у ключових сферах, зокрема публічність, відкритість, доброчесність та взаємодія з виборцями — мають особливе значення, адже відображають не лише ефективність їхньої роботи, а й рівень стійкості демократичних процесів на місцевому рівні. У цьому контексті важливо, аби депутати не лише зберігали наявний рівень активності, а й послідовно підвищували власні показники у ключових напрямах, що демонструють низькі результати, адже саме це сприятиме зміцненню місцевої демократії та довіри громади.

Далі - короткий огляд результатів, що дозволяє побачити основні тенденції та особливості роботи  Харківської міської ради у 2024 році.

«У рамках цьогорічної атестації було проаналізовано діяльність 74 депутатів Харківської міської ради. Решта шість депутатів достроково склали свої повноваження, тож не підлягали оцінюванню», — повідомила керівниця проєкту Дар’я Лудан.

За підсумками оцінювання, депутатка Ірина Гончарова  отримала максимальний бал — 5 із 5 можливих. 15 депутатів продемонстрували високий рівень, набравши по 4 бали. Найбільша частина — 34 депутати — має середній показник у 3 бали. 21 депутат отримав 2 бали, ще троє — лише по 1 балу. Водночас у 2024 році немає жодного депутата з «нульовою» оцінкою, що вже можна розглядати як позитивну тенденцію.

Для порівняння, під час минулої атестації (2023 р.) не було жодного депутата, який отримав би оцінку 5 або 4 бали, в той же час найнижчою оцінкою була 1, яку отримали 15 депутатів, що значно більше, ніж цього року, коли ще 3 депутати отримали 1 бал. Також варто зазначити, що минулого року було зафіксовано кілька депутатів, які отримали «нульові» бали, проте пізніше вони достроково припинили свої повноваження та склали мандати. Загалом у порівнянні  четвертого року каденції з третім можна помітити позитивні зміни  та певний прогрес.

«Минулого року на прес-конференції ми мали чудову можливість безпосередньо поспілкуватися з депутатами та висвітлити отримані в процесі моніторингу результати, а також пізніше мали нагоду поділитися цим з представниками департаментів Харківської міської ради. Крім того, для кожного депутата були надані персональні рекомендації щодо напрямків для покращення їх діяльності. Тож результати, які ми маємо сьогодні, свідчать про певні зрушення у депутатському корпусі та прогрес у напрямку підвищення ефективності роботи місцевої влади, що власне і було нашою метою», — зазначила виконавчий директор громадської організації «Агенція місцевих ініціатив» Олександра Трубнікова.

Щодо ключових аспектів за об’єктивними показниками:

Харківська міська рада
 

Оприлюднення біографічних відомостей 

Майже у більшості депутатів (44) оприлюднено неповні біографічні відомості на сайті ради. Переважно у більшості відсутня інформація про досвід та поточне місце роботи та партійну приналежність. Лише 28 депутатів надали повні біографії (інформація про освіту, інформація про досвід роботи, інформація поточне місце роботи, інформація про партійну приналежність та фотокартка). Крім цього, станом на 31.04.2025 року біографії ще двух депутатів: Микити Роженка та Сергія Сироти були відсутні (проте пізніше їх все ж таки оприлюднили у розділі “Біографії” на офіційному сайті міської ради).

Оприлюднення інформації про прийом

У порівнянні з минулим роком (2023), цьогоріч більшість депутатів (46) надали повну інформацію щодо здійснення ними прийому громадян. У 26 депутатів з 74 оприлюднено неповну інформацію про проведення прийому громадян. Крім цього, надана більшістю депутатами інформація - актуальна. Проте стосовно двох депутатів ХМР не вдалося знайти жодної актуальної інформації про здійснення/не здійснення прийому - це у В’ячеслава Ільєнка  та Максима Радченка .

Власне депутати ХМР дещо покращили свої минулорічні результати щодо повноти оприлюднення інформації про прийом громадян — відповідні відомості з’явилися у їх біографіях на офіційному сайті міської ради. З огляду на торішній досвід, частина депутатів продовжує проводити прийоми онлайн, зокрема: Вікторія Алексєйчук, Анатолій Бабічев, Андрій Іванов, Ігор Ісаєнко, Василь Кухар, Оксана Острогляд, Ігор Полупанов, Сергій Терещук та Надія Тимофєєва. Ще 14 депутатів переважно розглядають звернення виборців та проводять онлайн-прийоми через соціальні мережі.

Комунікація у соціальних мережах

Даний критерій досліджувався за допомогою таких соціальних мереж та месенджерів як Facebook, Instagram та Telegram. У процесі перевірки нам вдалося встановити, що 18 депутатів активно використовують соціальні мережі, з них половина використовує різні двосторонні канали е-комунікації, ще 38 депутатів використовують соцмережі лише для інформування виборців, проте особисто не відповідають на повідомлення або сторінка відкрита лише для друзів.  Менше половини - 32 депутати - взагалі не використовують е-канали для підтримання комунікації з громадянами. Як вбачається, за даним критерієм особливих змін  не відбулося.

Відвідуваність сесій

Наступним, не менш важливим аспектом оцінки роботи депутатів є відвідування ними пленарних засідань. У період з 01.11.2023 по 31.10.2024 рр. відбулося 13 пленарних засідань Харківської міської ради VIII скликання. У зв'язку з воєнним станом на території України та з міркувань безпеки у  місті всі пленарні засідання позачергових сесій проходили у дистанційному форматі.

На четвертому році каденції депутати різних фракцій продемонстрували різну активність під час позачергових сесій. Найвищий рівень відвідуваності зафіксовано у фракції «Слуга Народу» — 93% присутності на всіх засіданнях. Депутати від «Блок Кернеса – Успішний Харків!» показали не гірший результат відвідуваності, зокрема 88% сесій, у фракції “Європейська Солідарність” цей показник становить 85%. Покращила свій показник відвідуваності фракція «Блок Світличної «Разом» отримавши — 84% депутатів, які стабільно відвідують засідання. Водночас депутатська група «Відновлення України» демонструє високий рівень присутності — також 84%. Позафракційні депутати загалом мають найнижчу відвідуваність серед усіх та їх показник становить 51%, хоча це може зумовлюватися їх загальною кількістю - 4 депутати, серед яких 4 (з 13) засідань було відвідано Микитою Роженко та лише одне Давітом Матвейченко.

Відвідуваність комісій 

Загальна кількість постійних комісій не змінилася, всього в Харківській міській раді налічується 11 постійних комісій. Також у раді спостерігається практика проведення спільних засідань постійних комісій, яких у період з 01.11.2023 по 31.10.2024 рр. відбулося 13 за участі всього депутатського корпусу Харківської міської ради VIII скликання. Спільні засідання постійних комісій також проходили у дистанційному форматі через безпекові міркування та враховувалися нами під час моніторингу відвідуваності комісій. 

За результатами, від 90% і більше спільних засідань та засідань постійних комісій, до складу яких входять депутати, відвідали 59 депутатів; від 60% до 90% засідань комісій - 4 депутати; від 40 до 60% засідань постійних комісій та спільних засідань - також 4 депутати та  найнижчі показники  відвідуваності постійних комісій до складу яких входить депутат разом із спільними засіданнями (від 20% та менше) відвідало 7 депутатів, це зокрема: Дмитро Булах, Дмитро Бутенко, Давіто Матвейченко, Олег Мурашов, Микита Роженко, Анастасія Федорик,  Ігор Черняк.

Оприлюднення електронних декларацій

Одним із важливих критеріїв моніторингу депутатської діяльності завжди було та є оприлюднення декларацій депутатами за рік своїх повноважень, до уваги брався саме 2024 рік. Під час нашого дослідження ми керувалися офіційними відомостями, що були внесені до Єдиного державного реєстру декларацій, проте ми також перевіряли й інші публічні джерела на наявність депутатських декларацій за 2024 рік. Ось що нам вдалося встановити станом на 31 квітня 2025 року: декларації 68 депутатів наявні у реєстрі, проте щодо шести депутатів Харківської міської ради немає жодних відомостей щодо подачі декларацій. Крім цього, звертаємо увагу, що ті депутати, які оприлюднили свої декларації у реєстрі, отримали лише 3 бали з 5, оскільки їх не було додатково розміщено на сайті ХМР чи у соціальних мережах депутатів, що в свою чергу не дає можливості  виборцям чітко ідентифікувати депутата з інформацією у  розміщеній декларації. 

Звітування депутатів

Звітування депутатів перед виборцями продовжує залишатися одним із найслабших аспектів діяльності Харківської міської ради. На жаль, значна частина депутатських фракцій досі не приділяє належної уваги цьому інструменту підзвітності, що суттєво впливає на загальний результат атестації.

Водночас у порівнянні з минулим роком спостерігається певний прогрес. Якщо тоді ми не зафіксували жодного належного звіту, то нині 23% депутатів вже підготували текстові звіти, про які 22% з депутатського корпусу прозвітували перед колегами та виборцями. Відповідно, відсоток тих, хто взагалі не звітував, знизився зі 100% до 77%. Минулого року звітів, які б відповідали всім критеріям — зокрема, містили інформацію про роботу в окрузі, діяльність у раді та її органах, участь у прийнятті рішень, виконання доручень виборців, а також були представлені у відповідному форматі — практично не було. Цьогоріч ми вперше можемо говорити про зафіксовані спроби системного звітування. Це дає підстави вважати, що наша діяльність приносить хоча й маленькими кроками, проте важливі та значні результати. 

Підсумки

Ми не ставимо собі за мету вказувати на недоліки чи створювати образ неефективної ради. Ця ініціатива - про реальність, у якій ми всі живемо й працюємо. І про те, як навіть у складних умовах можна зберігати сталість, довіру та відкритість. Ми говоримо не мовою критики, а мовою фактів та потенціалу. Бо якщо ми не фіксуємо - ми не змінюємо, а якщо не говоримо - не чуємо одне одного.

Депутатство - це не про досконалість, а про відповідальність. Ми віримо, що прозорість і взаємодія  не мають бути питаннями зручності, це необхідність. Війна не знімає цих обов’язків, а лише загострює їхню важливість, це також не підстава згортати відкритість і не виправдання для втрати зв’язку з тими, кого представляєш. Особливо у складні часи люди мають право знати, хто і як діє від їхнього імені. Якщо закон не встигає за очікуванням суспільства щодо прозорості, ми вважаємо, що варто не відмовчуватись, а ставити собі запитання: чи справді моя діяльність є важливою або наразі або у майбутньому. І якщо сьогоднішні кроки допоможуть хоча б кільком депутатам подивитися на свою діяльність як на міст між громадою та рішеннями,- отже, ми працюємо не даремно.