2019 рік був одним з найактивніших в Харківській міській раді за 4 роки повноважень. З лютого по грудень відбулось 8 сесій міської ради, на яких було розглянуто 560 проєктів рішень. Громадянська мережа ОПОРА проаналізувала найбільш резонансні рішення, прийняті Харківською міською радою в 2019 році.
6 лютого 2019 року виконавчий комітет Харківської міської ради прийняв рішення щодо підвищення вартості тарифів у наземному електротранспорті з 4 до 6 грн і в метрополітені з 5 до 8 грн. Представники громадської організації «Харківський антикорупційний центр» звернулись до суду з позовом щодо необґрунтованості тарифів. 19 лютого суд задовольнив позов ХАЦу і визнав рішення незаконним, але міськвиконком 20 лютого приймає ідентичне рішення щодо підвищення тарифів. Реакцією на підвищення тарифів стала кількатисячна хода, яка пройшла 23 лютого. На 25 сесію, що відбулась 27 лютня, було винесене питання «Щодо тарифів з перевезення пасажирів метрополітеном, трамваєм та тролейбусом", згідно з текстом якого, міська рада мала підтримати рішення виконкому. «За» питання проголосували 54 депутати і сам міський голова – Геннадій Кернес, ще 25 депутатів не брали участі в голосуванні. Тарас Сітенко виступив з пропозицією скасувати рішення виконкому, щодо підвищення тарифів, проте проти ініціативи проголосували 53 депутати, ще 4 не голосували, в той час як підтримали пропозицію лише 21 депутат.
Тим часом міськвиконком подав апеляцію на рішення суду, але програв. Прокуратура відкрила кримінальну справу щодо невиконання рішення суду. 22 травня виконком прийняв ще одне рішення, в якому була вказана обґрунтованість тарифів і 10 червня суд закрив справу.
Підвищення тарифів не допомогло комунальним підприємствам, як приклад, збитки харківського метрополітену дорівнювали 54 млн грн за перше півріччя 2019 року. Геннадій Кернес пояснив збитковість тим, що мешканці Харкова поповнили картки за старим тарифом і тому метрополітен недоотримав потрібні кошти.
19 червня, під час 27 сесії, депутати проголосували за питання №74 «Про розгляд електронної петиції», згідно з яким, проспект Петра Григоренка (який отримав свою назву в рамках декомунізації) мав отримати «історичну» назву імені Маршала Жукова.
Перший розголос в суспільстві створила сама петиція, адже її піарив міський голова перед початком парламентської виборчої кампанії, навіть ходили чутки, що її підписують «бюджетники». До речі, вказана петиція стала першою за декілька років, яку винесли на голосування міської ради. Всі інші петиції, що набирали необхідні 1000, а потім 5000 голосів отримували відповіді за підписом міського голови або секретаря й на цьому вирішення проблеми закінчувалось.
Перейменування підтримали 59 депутатів; Олексій Бабешко, Олена Ворона, Олена Горошко, Наталія Коваленко, Захар Мазняк, Сергій Могила, Іван Ракич, Андрій Саєнко, Тарас Сітенко, Сергій Утєвський, Ірина Цветкова, Ігор Черняк голосували «проти», ще двоє не голосували – це Олександр Давтян та Сергій Куценко, не голосував і Геннадій Кернес. Після голосування міською радою за перейменування, представники го «Харківський антикорупційний центр» звернулись із позовом до суду, щодо незаконності перейменування: позовну заяву підтримали партії «БПП «Солідарність» , ВО «Свобода», «Демсокира» та Український Інститут Національної Пам’яті. Адміністративний суд визнав рішення незаконним, потім це зробив апеляційний суд. Наразі міська рада звернулась до Верховного суду з касаційною скаргою.
16 жовтня, під час 30 сесії, депутати проголосували за проєкт рішення «Про будівництво магістралі загальноміського значення від вул. Академіка Павлова до вул. Мойсеївської у м. Харкові», згідно з яким, в місті має з'явитись нова дорога. «За» проголосували 50 депутатів, а також Геннадій Кернес, Андрій Колос, Володимир Наконечний, Ігор Овечкін та Віталій Резніченко голосували «проти»; Олексій Бабешко, Олена Ворона, Олена Горошко, Наталія Коваленко, Катерина Кордік, Георгій Лаговський, Віталій Маляренко, Сергій Могила, Іван Ракич, Андрій Саєнко, Тарас Сітенко, Сергій Утєвський, Ірина Цветкова, Ігор Черняк – «утримались»; Олександр Василенко і Володимир Золотарьов не голосували.
Нова дорога була закладена в Генеральний план міста Харків близько 70 років тому. На думку міського голови вона має «розвантажити» Салтівку та пришвидшити час на доїзд до центру міста. Єдиний нюанс – дорога має пролягати через ринок «Барабашово» і торгові місця підприємців мають бути знесені, а самим підприємцям будуть виділені місця в іншому місці, на території міського комунального підприємства.
Ринок «Барабашово» належить ПАТ «Концерн АВЕК та Ко», засновником та почесним Президентом якого є народний депутат Олександр Фельдман (Член депутатської фракції Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА – ЗА ЖИТТЯ»), який нещодавно заявив, що буде балотуватись на пост міського голови , і прокладення дороги іноді пов'язують не з бажанням міського голови розвантажити транспортний потік, а з метою завдати шкоди своєму потенційному конкуренту Фельдману.
Станом на зараз, в конфлікт втрутився Голова Харківської обласної держадміністрації Олексій Кучер, який намагається взяти на себе роль нейтрального арбітра. Вже в 2020 році в будівлі ОДА пройшла перша зустріч з усіма зацікавленими сторонами.
Під час тієї ж 30-ї сесії, Харківська міська рада прийняла ще одне рішення, яке викликало резонанс в суспільстві: депутати звернулись до Президента України, Верховної Ради України та депутатів місцевих рад усіх рівнів із закликом підтримати «Формулу Штанмайєра». «За» питання проголосували 52 депутати; Олексій Бабешко, Олена Ворона, Олена Горошко, Сергій Куценко, Георгій Лаговський, Віталій Маляренко, Сергій Могила, Іван Ракич, Андрій Саєнко, Тарас Сітенко, Сергій Утєвський, Ірина Цветкова голосували «проти», Катерина Кордік та Віталій Резніченко утримались, Андрій Колос не голосував. Проти формули неодноразово проводились мітинги, зокрема в Харкові. Навіть під міської радою, окрім підприємців з «Барабашово» зібрались противники формули, що створило складнощі для журналісти, адже в певних репортажах, вони не могли розрізнити, хто і проти чого мітингує.
Наразі, за постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»
Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад»
За додатковою інформацією про здійснення ініціативи в Харківській області звертайтесь до: Харківського представництва ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА», kharkiv@opora.org.ua.
Громадська кампанія «Атестація депутатів місцевих рад» спрямована на сприяння вирішенню проблеми низького рівня відкритості, прозорості та підзвітності виборцям депутатів 23 місцевих рад з 17 областей України, а також підвищення поінформованості громадян про діяльність місцевих депутатів. Проект «Атестація депутатів місцевих рад» реалізується Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України» разом з партнерськими організаціями з 16-ти регіонів України за підтримки Національного фонду демократії (NED, США). У 2016 році апробація методології відбулася в місцевих радах Одеської області за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», з 2018-го року за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» відбувається розробка веб-платформи «Місцеві депутати. Атестація». В місті Харків за реалізацію ініціативи відповідає Харківське представництво ВГО «Громадянська мережа «ОПОРА».