На екваторі: як працювали депутати 15 міських рад-облцентрів протягом третього року повноважень

19.07.2024

{{ article }}

У більшості міських рад обласних центрів депутати адаптували та стабілізували свою діяльність під виклики воєнного часу. Однак половина депутатів з тих, які припинили свою активну діяльність або зникли з публічного та медійного простору після 24 лютого 2022 року, так і не повернулись до активної роботи. Про це свідчать дані щорічного моніторингу роботи обранців, яку провели експерти всеукраїнської громадської кампанії “Атестація депутатів місцевих рад” (координатором кампанії є Одеська обласна організація ВГО “Комітет виборців України”).

За результатами персонального оцінювання діяльності понад 800 депутатів 15 міських рад найбільший середній бал за об'єктивними показниками продемонстрували у Львові (4,4), найменший - у Миколаєві та Харкові (по 2,2). Загалом у межах від 3 до 3,8 балів оцінено діяльність шести міських рад: Києва, Кропивницького, Луцька, Рівного, Сум, Запоріжжя.  Ще шість міських рад отримали від 2,3 до 2,9 балів: Вінниця, Івано-Франківськ, Одеса, Хмельницький, Черкаси, Чернігів.

Найвищий середній бал за результатами експертного опитування у Вінниці - 4.  Дві міські ради мають від незалежних експертів показник у 3,3 та 3 бали - Хмельницький і Львів.  Оцінку від 2,4 до 2,9 отримали ради восьми міст України: Івано-Франківська, Луцька, Чернігова, Миколаєва, Черкас, Рівного, Запоріжжя та Києва.  Дві міські ради отримали найнижчий бал від експертів: Одеса (2,3) та Суми (2,3). 

Аналіз активності депутатів на партійних і муніципальних ресурсах, а також у соцмережах засвідчив, що попри різницю у публічній активності, більшість (53%)  обранців до обов’язку інформування та підтримки зворотного зв’язку з виборцями ставиться доволі відповідально. Найпопулярнішим інструментом інформування залишається соціальна мережа facebook. Водночас найбільшою проблемою, з якою зіштовхнулися експерти громадської кампанії та учасники польового моніторингу, стала відсутність актуальної контактної інформації про приймальні місцевих обранців. Лише 66% депутатів оприлюднили повну інформацію про прийом (адресу, місце проведення, години та дні прийому, контактні дані приймальні). Також набуває популярності практика проведення прийомів у онлайн-форматі. В середньому половина депутатів з досліджуваних рад періодично застосовує такий формат ведення прийому. 

Щодо відвідуваності сесійних засідань рад, то середній відсоток відвідуваності депутатами понад 90% засідань ради за рік становить 45%. Найбільш дисципліновані депутати - у Харківській міській раді (попри проведення засідань лише у форматі онлайн). На майже всіх засіданнях Харківської міської ради були присутніми 79% депутатів. Менше половини засідань сесій у середньому відвідали 14% депутатів з досліджуваних рад. Найбільше прогульників у Миколаївській та Чернігівській (31% депутатів), замикає антирейтинг Одеська міська рада - 27%.

Середній відсоток звітування депутатів у 15 міських радах за третій рік повноважень становить 42%. Найвищий показник звітування зафіксовано у Львівській міській раді – 97%. Менше половини депутатів звітували у семи з п’ятнадцяти міських рад: Кропивницькій (45%), Київській (40%), Одеській (32%), Черкаській (29%), Чернігівській (24%), Миколаївській (17%), Івано-Франківській (14%). У Харківській та Хмельницькій міських радах за 2023 рік діяльності не прозвітував жоден депутат. 

Таким чином, у кожній з 15 досліджуваних міських рад є депутати, які не виконують своїх обов’язків на рівні вимог законодавства. Так, 26% взагалі не здійснюють прийом виборців, ще 16% відвідали менше половини засідань сесій, 14% - менше половини засідань постійних комісій, 58% - не прозвітували за рік роботи. 

На завершення третього року повноважень можна констатувати, що у більшості з досліджуваних рад, попри окремі випадки складання повноважень депутатами, зберігся загальний склад, що дозволяє мати кворум та приймати рішення. Однак в окремих містах з початку повномасштабного вторгнення було створено міські військові адміністрації (МВА): у Києві (24.02.2022), Херсоні (19.09.2022), Чернігові (07.02.2023), Сумах (31.10.2023). Основною проблемою, з якою зіштовхнулися депутати після створення МВА, це розмежування повноважень між очільниками адміністрації та місцевою владою, їхнє чітке регламентування та визначення відповідальності кожного суб’єкта. 

Нагадаємо, що щорічним комплексним оцінюванням було охоплено діяльність 16 міських рад: Вінниці, Запоріжжя, Івано-Франківська, Києва, Кропивницького, Луцька, Львова, Миколаєва, Одеси, Рівного, Сум, Харкова, Херсона, Хмельницького, Черкас, Чернігова. При цьому моніторинг діяльності депутатів Херсонської міської ради протягом третього року повноважень проводився, проте персональне оцінювання їхньої діяльності не здійснювався через низку причин.

З повним текстом дослідження можна ознайомитися за посиланням

Докладніше про громадську кампанію «Атестація депутатів місцевих рад» за посиланням.
За постійними оновленнями кампанії можна слідкувати:
На вебплатформі Атестація депутатів місцевих рад
В соціальній мережі Facebook на сторінці «Місцеві депутати. Атестація»